Hon tar emot en äldre kvinna med blodtryckssjukdom för årlig kontroll. Kvinnan har också andra hälsoproblem, bland annat sköldkörtelunderfunktion. Ballongutvidgning gjordes för några år sedan.
Liisa frågar patienten hur hon mår nu, jämfört med för ett år sedan, och svaret är sämre. Dessutom är kvinnan rädd för att ha fått cancer. På jourtid gjordes nyligen omfattande undersökningar på grund av smärtor i bukens övre del, men inget avvikande hittades.
Liisa går igenom läkemedelslistan och tidigare undersökningsresultat. De diskuterar och funderar vad som borde göras härnäst. Liisa försäkrar att det är tryggt att vänta och se.
”Arbetsbördan ökar när människor lever längre och har allt fler sjukdomar. Sällan kommer någon till mottagningen för en enda sak. Det fordrar bred kompetens”, poängterar Liisa, när klienten lämnat rummet.
En stor del av arbetstiden går åt till telefonkontakter för uppskattning av vårdbehov. I Södra Karelens välfärdsområde har man en egenskötarmodell. Gamla människor med flera sjukdomar får egen sjukskötare. Om någon tar kontakt under morgonen ringer sjukskötaren tillbaka senare samma dag.
Lita på skötarna
I Liisas mottagningsrum står tackkort från klienter framme, plus en tackning från en ung pojke som genomgått desensibilisering. På kortat har han skrivit Tusen tack Liisa och ritat en stiliserad björk.
Liisa och Kaija upplever att de kan sköta jobbet bra, fast det skärs ner på allt. Etisk stress på grund av jäkt upplever de inte, men att göra journalanteckningar är jobbigt – det känns ofta som om det gick före patientarbetet, och Liisa skämtar att hon kunde ta emot klienter på löpande band om någon annan tog sig an journalerna.
”Man sitter verkligen och stirrar i datorn. Systemet är krångligt och oskäligt tidskrävande. Det är lätt hänt att man glömt klicka för något. Ofta får man höra att en journalanteckning är fel eller saknas”, tillägger Kaija.
Kronisk läkarbrist är ändå största problemet. Det märks både vid skötarnas läkarkonsultationer och på möjligheter att ge läkartider. I Sammonlahti får patienter vänta över en månad. Halvbrådskande tider kan ges om två veckor. Sådana frigörs en vecka i förväg. Går det inte att vänta så länge hänvisar man till jouren.
”Det är tungt när man vet att patienter behöver få träffa läkare, men inga tider finns. Någon lösning hittar vi alltid, men nog tar det på”, säger Kaija.
Liisa tycker att alla borde lita mer på sjukskötarnas kompetens. Det finns klienter som kräver tid till läkare trots att sjukskötaren säger att det inte behövs. Å andra sidan kan sjukskötare tvingas rådfråga läkare, även när de bedömt att läkartid behövs.
”Systemet är stelbent och onödigt tidskrävande för alla.”