Osa ongelmista liittyy palkanmaksujärjestelmän muutokseen. Helsingin kaupunki on ollut siirtymässä vuoden 2022 aikana 1980-luvulta saakka käytössä olleesta pitkälti manuaalisesta palkanmaksuprosessista digitaalisen palkkausjärjestelmän käyttöönottoon.
Kaupungin oman selvityksen perusteella palkanmaksuongelmien syyt johtuivat tiedonsiirtojen henkilöstöresurssoinnin virheellisestä mitoituksesta ja järjestelmävirheistä. Lisäksi syitä on haettu palkkahallinnon resurssoinnin ja henkilöstön perehdytyksen puutteista sekä järjestelmän koekäytön virheistä.
Asiaa on selitetty myös työntekijöiden lakolla ja tästä johtuvasta henkilöstön saatavuusongelmasta.
”Työntekijöitä oli lakossa vain 3.–9. toukokuutta. Näinkin mittavaan järjestelmämuutokseen olisi pitänyt osata varautua paljon aikaisemmin”, Tiainen huomauttaa.
Ongelmaan reagointiin kuitenkin viiveellä. Vasta ongelmien jo synnyttyä kaupunki palkkasi 18 uutta työntekijää touko- ja kesäkuussa palkkahallintoon.
Seuraukset ovat olleet vakavia, sillä laiminlyönnit ovat vaikuttaneet Helsingin kaupungin luotettavuuteen työnantajana ja palveluiden tuottajana.
”Kaupungin asukkaiden potilasturvallisuus on heikentynyt, koska työntekijöitä on palkanmaksuongelmista johtuen lähtenyt pois kaupungin palveluksesta.”
Työnantajan olennaisin velvoite on maksaa työntekijän palkka oikein oikeana palkanmaksupäivänä.
Helsingin kaupunki on Suomen suurin työnantaja. Sen palveluksessa on noin 38 000 työntekijää.
Lue lisää
Tehy vaatii KT:tä puuttumaan Helsingin palkanmaksuongelmiin – "Keikkalaiset välttelevät Helsinkiä, mikä kuormittaa hoitajia entisestään"