– Asiakasväkivallan taustalla voi olla yhteiskunnan eriarvoistuminen, omista oikeuksista kiinnipitäminen ja omaisten käytös. Myös yksin tehtävä työ esimerkiksi asiakkaan kotona lisää väkivallan riskiä, Tehyn työympäristöasiantuntija Anna Kukka sanoo.
Kukka selittää asiakasväkivallan lisääntymistä osittain myös sillä, että ihmiset tiedostavat ilmiön entistä paremmin ja ilmoittavat siitä herkemmin. Siksi ehkäisy ei vielä näy laskevana trendinä tutkimuksissa.
– On kuitenkin tärkeää pitää asiakasväkivaltaa esillä.
Lähde: Työolobarometrin ennakkotiedot, syksy 2016
Suomalaisilla työpaikoilla kärsitään myös henkisestä väkivallasta ja työpaikkakiusaamisesta. Yli puolet työolobarometrin vastaajista ilmoitti kokevansa, että työpaikallaan esiintyy henkistä vakivaltaa tai kiusaamista
joskus tai jatkuvasti joko työtovereiden, asiakkaiden tai esimiesten taholta.
Ongelmista huolimatta suomalainen työympäristö ja työilmapiiri ovat kehittyneet suotuisasti. Avoimuus on lisääntynyt ja tiedonsaanti on parantunut. Työntekijöitä kohdellaan myös entistä tasapuolisemmin.