Koronatartunnan pelko ja kiireettömän hoidon alasajo saivat terveydenhuollon asiakaspuhelumäärät laskuun myös viime keväänä. Tilanteesta on vaikea vetää yksiselitteistä johtopäätöstä.
Asiasta kertovat palveluohjauksen ratkaisuja terveydenhuollon asiakaspalveluun tarjoavan Aurora Innovationin tilastot, jotka seuraavat Suomen terveydenhuollon organisaatioihin tulevien asiakaspuheluiden määrää.
Koronakevään aikana kertynyt hoitovelka sai suomalaiset hoidattamaan kiireettömiä terveysasioitaan poikkeuksellisen aktiivisesti vielä heinä- ja elokuussa.
Koronatestaukseen liittyvät kyselyt ruuhkauttivat palvelunumeroita elokuussa, jolloin puheluita raportoitiin yli 900 000. Yhteydenotot kääntyivät laskuun syyskuussa, jolloin asiakaspuheluita raportoitiin alle 800 000. Hienoista nousua nähtiin lokakuussa, jolloin puheluita oli yli 800 000.
Vuotta aikaisemmin puheluita oli merkittävästi vähemmän. Esimerkiksi elokuussa 2019 puheluita oli noin 600 000.
Useissa terveydenhuollon organisaatioissa on käytössä erityisesti korona-aiheisiin vastaavia koronalinjoja, jotta kiireettömän hoidon yhteydenotot hoituvat sujuvasti. Testauskyselyt ruuhkauttivat puhelinpalveluita elokuussa, mutta tilanne rauhoittui, kun lasten testausohjeistus muuttui loppukuusta.
Syys-lokakuussa koronapuheluita on soitettu hiukan yli 20 000. Aurora Innovation ylläpitää yhteensä noin kymmentä koronalinjaa muun muassa Etelä-Suomessa, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla.
Suomen väestöstä 38 prosenttia on Aurora Innovation Oy:n perusterveydenhuollolle tarjoamien palveluohjauksen ratkaisujen piirissä.
Aurora Innovation toimii Suomen lisäksi Ruotsissa, Alankomaissa, Portugalissa ja Espanjassa.