Laadussa varaa parantaa – saatavuudessa Suomi kakkosena

Suomi on yhä yksi maailman parhaista maista monella mittarilla. Terveydenhuollon palvelun saatavuudessa Suomi on kakkosena, mutta palvelun laadussa on parantamisen varaa.

Kuvateksti
Hyvään palvelun laatuun kuuluu, että sitä saa oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Kuva: Pasi Leino

Suomalaisen hyvinvointimallin tunnuspiirteisiin kuuluu kaikkien ihmisten oikeus terveydenhuoltoon. Tuoreen Social Progress Index -tutkimuksen mukaan tämä toteutuukin hyvin Suomessa.

Suomi on maailmanlaajuisesti toisella sijalla, kun tarkastellaan elintärkeiden terveydenhuollon palvelujen saatavuutta. Suomella on kuitenkin parannettavaa terveydenhuollon laadussa kokonaisuutena. Sijaluku oli 24.

– Laadukas terveydenhuolto tuottaa hyvinvointia ja vähentää terveysriskejä. Terveydenhuollon laadun arvioinnissa on huomioitava esimerkiksi hoidon vaikuttavuutta, turvallisuutta, tehokkuutta ja yhdenvertaisuutta, asiakaskokemusta unohtamatta, sanoo Deloitten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelualueen asiantuntija Minni Särkkä-Hietala.

Deloitte on yksi maailman johtavista asiantuntijaorganisaatioista. Se tarjoaa neuvonantoa laajasti eri liikkeenjohdon alueilla, kuten konsultointi, tilintarkastus, yritysjärjestelyt, riskienhallintapalvelut sekä vero- ja lakipalvelut.

Särkkä-Hietalan mukaan hyvä laatu terveydenhuollon palveluissa tarkoittaa sitä, että ihminen saa tarpeensa mukaista palvelua oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Alalla onkin viime vuosina tehty paljon töitä laatumittarien kehittämiseksi.

–  Tämä on todella hyvä asia. Tarvitsemme yhteisiä suuntaviivoja ja menetelmiä laadun arviointia ja kehittämistä varten. Se on kaikkien etu.

Vaikka Suomi on kansainvälisessä elämänlaatua mittaavassa vertailussa maailman yhdenvertaisin maa, kokonaisvertailussa sijoitus tippui sijalta kaksi sijalle viisi. Ykköspaikalle kipusi tänä vuonna Norja. Toisen sijan sai Islanti ja kolmannen Sveitsi. Viime vuoden ykkönen Tanska on nyt neljännellä sijalla.