”Pirstaloitunut kansalaisviestintä ja viestien jatkuva muuttuminen on kuormittanut terveydenhuoltoa. Jotkin kunnat ohjaavat asiakkaat verkkoon, toiset ohjaavat soittamaan ja kolmannet tekevät jotain tältä väliltä.”
Puhelinlinjat ovat ruuhkautuneet huolimatta siitä, että Suomeen on perustettu alkuvuoden aikana jo yli 40 koronaviruslinjaa. Yhteensä koronalinjoja on lähes 100. Vaikka tekninen valmius vastaanottaa puheluita olisi kunnossa, terveydenhuollon henkilöstöresurssit eivät riitä soittamaan takaisin.
Syy suuriin puhelumääriin piilee osittain epäselvässä viestinnässä. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa kansalaisia ohjeistetaan hakeutumaan rokotukseen tekstiviestillä, kun on heidän aikansa saada rokote. Kyrkin mukaan vastaavaa toimintatapaa voisi harkita Suomeen.
”Jollei tieto ole helposti saatavilla ymmärrettävässä muodossa, ihmiset soittavat itse terveydenhuoltoon ja selvittävät asian. Datamme mukaan suurin ruuhka puheluissa on maanantaista keskiviikkoon, joten jos on tarvetta soittaa, suosittelemme potilaita soittamaan koronalinjoille torstaina tai perjantaina.”
Aurora Innovationillä uskotaan, että puhelumäärät tulevat rauhoittumaan kevään kääntyessä kesään, kun terveitä työikäisiä aletaan rokottaa työterveyden vastaanotoilla. Moni työikäinen tulee saamaan käytännön ohjeet esimerkiksi rokotusajan varaamiseen suoraan työterveydestään tai työnantajaltaan eikä tarvetta soittaa omaan julkiseen terveyskeskukseen tule.
Suomen väestöstä 38 prosenttia on Aurora Innovationin perusterveydenhuollolle tarjoamien palveluohjauksen ratkaisujen piirissä. Aurora Innovation on kerännyt dataa keväästä 2019 lähtien suomalaisten soitoista terveydenhoitopalveluihin.
Lue lisää
Puhelinneuvonnan tarve laskussa - onko tieto koronasta lisääntynyt?