Digiviestintä ei auta työpaikan ristiriidoissa

Työterveyshuolto osaa neuvoa ja tukea työpaikan ristiriitojen keskellä.

Kuvateksti
Työpaikan ristiriidat voivat kärjistyä, jos niitä hoidetaan vain sähköisesti. Kuva iStock

Työntekijän terveydellisen oireilun taustalla vaikuttavat usein työpaikan ihmissuhdeongelmat. Riitatilanteissa työsuojeluviranomaiset tiedustelevat ensimmäiseksi, onko tilannetta ratkottu yhdessä työterveyshuollon kanssa.

Törmäyksistä työniloon – Työterveyshuolto tukena työn ristiriidoissa -uutuuskirjassa työterveyspsykologi Sanna Aulankoski kuvaa työterveyshuollon tarjoaman avun eri muotoja työyhteisön henkilösuhteisiin liittyvissä haasteissa. Tarjoilla on neuvoa, arviointia, sovittelua ja tukea. Jotta auttaminen onnistuisi, tarvitaan sopivia toimia ja niiden hallintaa.

– Työn ihmissuhdepulmissa tulee näkyväksi, kuinka ainutlaatuinen toimija työterveyshuolto kuluttajakeskeiseksi muuttuvassa maailmassamme on. Sen riippumattomaan asiantuntija-asemaan kätkeytyy voimaa, jota ei kannattaisi hukata.

Digitaalisen työympäristön mahdollistama etätyö vaatii myös johtamiskäytäntöjen sopeuttamista.  Kanssakäymisen määrän vähentyessä ja sen laadun ohentuessa on entistä tärkeämpää hallita esimiestyön perusasiat.

–  Ristiriidoissa digiviestintä ei auta. Mahdollisesti moni ongelma voitaisiin alun perinkin välttää keskustelemalla tärkeistä asioista kasvokkain, Aulankoski korostaa.

Kirjasta on hyötyä erityisesti työn ihmissuhdepulmia työkseen ratkoville työterveyshuollon työntekijöille ja heidän kanssaan yhteistyötä tekeville johtajille, esimiehille sekä työsuojelun ja henkilöstöhallinnon edustajille.