Muussa kuin korkeakoulussa opiskelevien alle 18-vuotiaiden valtiontakauksen määrää ehdotetaan nostettavaksi 300 eurosta 400 euroon.
Esityksessä ehdotetaan myös, että muiden kuin korkeakouluopiskelijoiden opintolainojen nostokertojen määrää lukukauden aikana lisättäisiin, jotta opintolainan riittävyys paranisi ja opintolainan tarkoituksenmukainen käyttö edistyisi.
”Kokonaisuutena esitysluonnos kurjistaa opiskelijoiden toimeentuloa entisestään. Se ei ole millään tavalla linjassa hallitusohjelman kirjauksen koulutustason nostamisesta kanssa.”
Tehy muistuttaa lausunnossa, että opintoraha ei ole enää vuosiin mahdollistanut täysipäiväistä opiskelua varsinkaan pääkaupunkiseudulla. Sen mukaan hallituksen kaavailemat näennäiset korotukset samanaikaisten muiden selkeiden tukiheikennysten kanssa eivät edistä täyspäiväistä opiskelua.
Esimerkiksi elintasoindeksiin sidotun opintotuen indeksijäädytykset ovat leikkaus, koska hintojen noustessa inflaation myötä opintorahan määrä ei kasva samassa suhteessa.
Leikkaukset asumistukeen yhdessä indeksijäädytysten kanssa heikentävät myös opiskelijoiden kuukausittaista toimeentuloa merkittävästi. Lisäksi opintojen ohella tehtävä työ tulee leikkaamaan asumistukea, jos 300 euron ansiotulovähennys poistuu.
”Nämä pelkästään heikentävät todella paljon opiskelijan mahdollisuuksia tulla toimeen.”
Tehyn mukaan opintorahan huoltajakorotus on kannatettava. Kuitenkin sen merkitys on häviävän pieni, kun samanaikaisesti jäädytetään indeksikorotus ja leikataan yleisestä asumistuesta.
Esityksen tavoite opiskelijoiden toimeentuloedellytysten ja päätoimisen opiskelun turvaamiseksi opintolainan valtiontakausta korottamalla ei Tehyn mielestä ole tarkoituksenmukainen.
Opintolaina ei ole ilmaista, saati riskitöntä. Opintolainojen kokonaismäärä on noussut jo 6 miljardiin euroon ja tämä lainataakka on valmistuneella maksettavana.
Kelan tilastojen mukaan opintolaina saatetaan käyttää kokonaan lukukauden alussa.
”Tämä johtunee siitä, että opintoraha on riittämätön eikä opintolainakaan riitä toimeentuloon. Siitä huolimatta emme kannata opintolainan valtiontakauksen nostamista muiden tukimuotojen kustannuksella.”
Korkotason nosto on jo nyt heikentänyt lainanottajien toimeentuloa.
”Siksi on ensisijaista kehittää muita tukimuotoja niin, että täysipäiväinen opiskelu on mahdollista niin yksin eläville kuin perheellisille asuinpaikasta riippumatta.”
Tehy ei kannata muussa oppilaitoksessa kuin korkeakoulussa harjoitettaviin opintoihin myönnetyn opintolainan nostamista kahdessa erässä nykyisen yhden erän sijasta. Ammatillisessa koulutuksessa sote-alalla on paljon alanvaihtajia ja he ovat usein myös perheellisiä. Lainarahan käyttäminen ennen lukukauden päättymistä on todennäköisesti seuraus siitä, että lainaa on tarvittu toimeentuloon ja perheen kuluihin.
”Käytäntöjen perustelu väärinkäytöksien ehkäisyllä on mielestämme epäeettistä, epätasa-arvoista kohtelua ja leimaavaa.”
Tehy ehdottaa korkeampaa hyvitystä opintolainan takaisinmaksusta niille opiskelijoille, jotka saavat opinnot valmiiksi määräajassa. Hyvitys voisi ehkäistä opintojen keskeyttämistä ja motivoida sinnittelemään köyhyysrajalla opintojen ajan.
Tehy on tehnyt lausunnon yhdessä Kuntoutusohjaajat ry:n, Slal ry:n, Stal ry:n, Suomen Kätilöliitto ry:n ja Suomen Röntgenhoitajat ry:n kanssa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi opintotukilain muuttamisesta.