Yli puolet opiskeluhuollossa työskentelevistä terveydenhoitajista, kuraattoreista, psykologeista ja lääkäreistä kokee mahdollisuutensa auttaa hyviksi tai melko hyviksi, kun kyseessä ovat oppilaiden ja opiskelijoiden masentuneisuus, ahdistuneisuus ja uupuminen. Sen sijaan opiskelijoiden käytöshäiriöissä auttamismahdollisuutensa kokee hyviksi tai melko hyviksi vain kolmannes opiskeluhuollon ammattilaisista ja opiskelijoiden syömishäiriöissä vain joka viides.
Tämä selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kyselytutkimuksesta. Vastausten perusteella opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaiset käyttivät lukuvuonna 2021–2022 merkittävän osan asiakastyöajastaan oppilaiden ja opiskelijoiden mielenterveysongelmiin ja niihin liittyvään yhteistyöhön.
Perusopetuksessa ja toisella asteella työskentelevät kuraattorit ja psykologit käyttivät oppilaiden ja opiskelijoiden mielenterveysongelmiin asiakastyöajastaan keskimäärin puolet, lääkärit vajaan kolmanneksen ja terveydenhoitajat neljäsosan. Toisella asteella mielenterveysongelmiin käytettiin aikaa selvästi enemmän kuin perusopetuksessa.
THL:n kyselyn tulosten mukaan mielenterveysongelmien hoitoon saatu menetelmäkoulutus paransi ammattilaisten auttamismahdollisuuksia.