Ministeriö jakaa avustuksia työnjakopilotteihin

Hyvän työn ohjelman pilotteja koskeva haku on käynnissä. Työnjakoon liittyvistä piloteista yksi käsittää lääkkeenmääräämishoitajien tehtävänkuvan.

Kuvateksti
Työnjakoa koskeville piloteille voi hakea avustusta 11. lokakuuta asti.
Kuva: Aki Rask

Sosiaali- ja terveysministeriössä on menossa Hyvän työn ohjelma, joka kestää vuoden 2027 loppuun. Ohjelman avulla pyritään helpottamaan alan henkilöstöpulaa pitkän ja lyhyen aikavälin toimin.

Ohjelmassa on kaikkiaan kuusi sisältökokonaisuutta ja niihin jokaiseen sisältyy useita toimenpiteitä. Joulukuussa 2023 ministeriö järjesti ensimmäisen valtionavustushaun. Siinä hyvinvointialueet saivat hakea rahoitusta sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön työnjakoa koskeviin pilotteihin ja työssä jaksamista koskevaan valmennus- ja kehittämistoimintaan.

Toinen valtionavustushaku toteutuu nyt ja hakuaika päättyy 11. lokakuuta. Hakijoina voivat olla hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki ja Hus-yhtymä. Avustusta voi hakea sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen yksiköille työnjakopilotteihin sekä vetoa- ja pitoa -valmennuksiin. Työnjakopilotit ja valmennukset käynnistyvät alkuvuodesta 2025.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Syksyn 2024 haku kohdistuu kolmeen eri työnjakopilottiin, joista yksi koskee lääkkeenmääräämishoitajien tehtävänkuvaa. 

”Tällä hetkellä lääkkeenmääräämishoitajien tehtävänkuva ei ole selkeä sote-keskuksissa, eikä osaamista siksi hyödynnetä täysimääräisesti. Lääkkeenmääräämishoitajien tehtävänkuvan kansallinen määrittely ja mallintaminen osana hoidon jatkuvuusmallia onkin tarkoituksenmukaista osana tätä pilottikokonaisuutta”, sanoo Tehyn työvoimapoliittinen asiantuntija Mervi Flinkman.