Kolme neljästä YTHS:n palveluita käyttäneestä opiskelijasta kokee hyötyneensä saamastaan avusta

Noin puolet korkeakouluopiskelijoista käyttää pääsääntöisesti Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) terveyspalveluja. Yli 40 prosenttia kokee saamansa palvelut riittämättöminä.

Kuvateksti
YTHS pyrkii kehittämään palvelunaan chat-kanavaa.
Kuva: Riina Peuhu

Ammattikorkeakouluissa Ylioppilaiden Terveydenhuolto Säätiön YTHS:n palveluja käyttävien opiskelijoiden osuus on kasvanut 24 prosentista 43 prosenttiin vuosien 2021 ja 2024 välillä. Tämä selviää korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksesta (KOTT).

"Johtopäätös tuloksista on, että ammattikorkeakoulujen opiskelijat ovat löytäneet YTHS:n palvelut sen jälkeen, kun ammattikorkeakouluopiskelijat tulivat YTHS:n palvelujen piiriin vuonna 2021”, sanoo YTHS:n johtajaylilääkäri Teija Kulmala.

YTHS tehtävänä on tarjota perusterveydenhuollon tasoiset terveyden- ja sairaanhoitopalvelut sekä terveydenedistämispalvelut korkeakoulututkinto-opiskelijoille Suomessa.

Mainos alkaa
Turvan mainos.
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Turvan mainos.
Mainos päättyy

Selvityksen mukaan suunterveyden palveluja käyttäneiden osuus kasvoi ammattikorkeakouluopiskelijoiden osalta. Lisäksi aiempaa useampi ammattikorkeakouluopiskelijoista koki, että suunterveyden palvelut olivat riittävät.

”YTHS:n käyntitietojenkin perusteella ammattikorkeakouluopiskelijoilla on enemmän suun terveydenhoidon tarvetta kuin yliopisto-opiskelijoilla.”

Kolme neljästä opiskelijasta kokee YTHS:ltä saamansa hoidon hyödylliseksi. Hoidon hyödylliseksi kokeneiden osuus kasvoi ammattikorkeakoulussa opiskelevilla kahdeksan prosenttiyksikköä edellisestä tutkimuskerrasta.

”Tulos voi kertoa siitä, että opiskelijoiden mielestä YTHS:n palvelut auttavat heitä aidosti terveyshuolien ratkaisemisessa.”

Kuitenkin reilu 40 prosenttia opiskelijoista kokee saaneensa riittämättömästi YTHS:n palveluja tarpeeseensa nähden. Lisäksi vain joka kolmas opiskelija kokee aina saaneensa yhteyden YTHS:n hoitopaikkaan sujuvasti. Tulos on säilynyt samana edellisestä tutkimuskerrasta.

Myös YTHS:n keräämä asiakaspalaute osoittaa, että opiskelijat eivät koe nykyistä pääsääntöisesti puhelimitse tapahtuvaa yhteydenottotapaa mieluisana. Jotta yhteydenotto YTHS:ään olisi sujuvampaa, se on panostamassa monikanavaisen digitaalisen asiointimallin rakentamiseen ja kehittämässä erityisesti opiskelijoiden suosimaa chat-kanavaa.

Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus (KOTT) toteutettiin keväällä 2024. Siihen osallistui 3 600 iältään 18–34-vuotiasta opiskelijaa yliopistoista ja ammattikorkeakouluista ympäri Suomen.