Selvityksen mukaan suunterveyden palveluja käyttäneiden osuus kasvoi ammattikorkeakouluopiskelijoiden osalta. Lisäksi aiempaa useampi ammattikorkeakouluopiskelijoista koki, että suunterveyden palvelut olivat riittävät.
”YTHS:n käyntitietojenkin perusteella ammattikorkeakouluopiskelijoilla on enemmän suun terveydenhoidon tarvetta kuin yliopisto-opiskelijoilla.”
Kolme neljästä opiskelijasta kokee YTHS:ltä saamansa hoidon hyödylliseksi. Hoidon hyödylliseksi kokeneiden osuus kasvoi ammattikorkeakoulussa opiskelevilla kahdeksan prosenttiyksikköä edellisestä tutkimuskerrasta.
”Tulos voi kertoa siitä, että opiskelijoiden mielestä YTHS:n palvelut auttavat heitä aidosti terveyshuolien ratkaisemisessa.”
Kuitenkin reilu 40 prosenttia opiskelijoista kokee saaneensa riittämättömästi YTHS:n palveluja tarpeeseensa nähden. Lisäksi vain joka kolmas opiskelija kokee aina saaneensa yhteyden YTHS:n hoitopaikkaan sujuvasti. Tulos on säilynyt samana edellisestä tutkimuskerrasta.
Myös YTHS:n keräämä asiakaspalaute osoittaa, että opiskelijat eivät koe nykyistä pääsääntöisesti puhelimitse tapahtuvaa yhteydenottotapaa mieluisana. Jotta yhteydenotto YTHS:ään olisi sujuvampaa, se on panostamassa monikanavaisen digitaalisen asiointimallin rakentamiseen ja kehittämässä erityisesti opiskelijoiden suosimaa chat-kanavaa.
Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus (KOTT) toteutettiin keväällä 2024. Siihen osallistui 3 600 iältään 18–34-vuotiasta opiskelijaa yliopistoista ja ammattikorkeakouluista ympäri Suomen.