Kolme neljästä YTHS:n palveluita käyttäneestä opiskelijasta kokee hyötyneensä saamastaan avusta

Noin puolet korkeakouluopiskelijoista käyttää pääsääntöisesti Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) terveyspalveluja. Yli 40 prosenttia kokee saamansa palvelut riittämättöminä.

Kuvateksti
YTHS pyrkii kehittämään palvelunaan chat-kanavaa.
Kuva: Riina Peuhu

Ammattikorkeakouluissa Ylioppilaiden Terveydenhuolto Säätiön YTHS:n palveluja käyttävien opiskelijoiden osuus on kasvanut 24 prosentista 43 prosenttiin vuosien 2021 ja 2024 välillä. Tämä selviää korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksesta (KOTT).

"Johtopäätös tuloksista on, että ammattikorkeakoulujen opiskelijat ovat löytäneet YTHS:n palvelut sen jälkeen, kun ammattikorkeakouluopiskelijat tulivat YTHS:n palvelujen piiriin vuonna 2021”, sanoo YTHS:n johtajaylilääkäri Teija Kulmala.

YTHS tehtävänä on tarjota perusterveydenhuollon tasoiset terveyden- ja sairaanhoitopalvelut sekä terveydenedistämispalvelut korkeakoulututkinto-opiskelijoille Suomessa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Selvityksen mukaan suunterveyden palveluja käyttäneiden osuus kasvoi ammattikorkeakouluopiskelijoiden osalta. Lisäksi aiempaa useampi ammattikorkeakouluopiskelijoista koki, että suunterveyden palvelut olivat riittävät.

”YTHS:n käyntitietojenkin perusteella ammattikorkeakouluopiskelijoilla on enemmän suun terveydenhoidon tarvetta kuin yliopisto-opiskelijoilla.”

Kolme neljästä opiskelijasta kokee YTHS:ltä saamansa hoidon hyödylliseksi. Hoidon hyödylliseksi kokeneiden osuus kasvoi ammattikorkeakoulussa opiskelevilla kahdeksan prosenttiyksikköä edellisestä tutkimuskerrasta.

”Tulos voi kertoa siitä, että opiskelijoiden mielestä YTHS:n palvelut auttavat heitä aidosti terveyshuolien ratkaisemisessa.”

Kuitenkin reilu 40 prosenttia opiskelijoista kokee saaneensa riittämättömästi YTHS:n palveluja tarpeeseensa nähden. Lisäksi vain joka kolmas opiskelija kokee aina saaneensa yhteyden YTHS:n hoitopaikkaan sujuvasti. Tulos on säilynyt samana edellisestä tutkimuskerrasta.

Myös YTHS:n keräämä asiakaspalaute osoittaa, että opiskelijat eivät koe nykyistä pääsääntöisesti puhelimitse tapahtuvaa yhteydenottotapaa mieluisana. Jotta yhteydenotto YTHS:ään olisi sujuvampaa, se on panostamassa monikanavaisen digitaalisen asiointimallin rakentamiseen ja kehittämässä erityisesti opiskelijoiden suosimaa chat-kanavaa.

Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus (KOTT) toteutettiin keväällä 2024. Siihen osallistui 3 600 iältään 18–34-vuotiasta opiskelijaa yliopistoista ja ammattikorkeakouluista ympäri Suomen.