Aluehallintovirastoihin (avi) tehdyt sote-alan kantelut ovat lisääntyneet 2020-luvulla. Avit ratkaisivat viime vuonna yli 5 300 sote-kantelua.
Terveydenhuollon kanteluiden yleisin aihe (liki 23 %) oli hoidon tai palvelun laatu. Muita yleisiä syitä olivat palvelun saatavuus, hoitoon pääsy, lääkehoito tai muu hoito- tai menettelytapavirhe.
Sosiaalihuollossa yleisimmät kantelun aiheet olivat hoidon tai palvelun laatu, epäasiallinen kohtelu ja päätöksenteko.
Avi siirsi sote-kanteluista lähes puolet hyvinvointialueille tai yksityisille palveluntuottajille muistutusmenettelyyn.
Tämä koski usein kohteluun ja käytökseen liittyviä kanteluita, sillä avi ei pysty jälkikäteen selvittämään, mitä vuorovaikutustilanteissa on tosiasiallisesti tapahtunut tai käytyjen keskustelujen sisältöä ja sävyä.
Viranomaisvalvonnassa keskitytään merkittävimpiin epäkohtiin ja ongelmiin, joissa asiakas- tai potilasturvallisuus on vakavasti vaarantunut.
Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi lainvastaiset rajoitustoimenpiteet tai tilanteet, joissa oikeusturvan katsotaan olennaisesti vaarantuneen.