Eloisan hoivakodille huomautus avilta – puutteita vanhusten perushygieniassa, henkilökunta kahdessa leirissä

Etelä-Savon hyvinvointialue (Eloisa) on saanut aluehallintovirastolta huomautuksen asiakkaiden perushoivan ja huolenpidon sekä terveydenhuollon laiminlyönnistä Annin ja Otontuvassa Kangasniemellä.

Kuvateksti
Aluehallintovirasto muistuttaa muun muassa, että asukkailla pitää olla mahdollisuus ulkoiluun voinnin mukaan.
Kuva: Pia Hietamies

Itä-Suomen aluehallintovirasto teki syyskuussa Eloisan hoivakotiin ennalta ilmoittamattoman valvontakäynnin. Syynä oli aviin tullut epäkohtailmoitus, joka herätti vakavan huolen toiminnan asianmukaisuudesta.

Epäkohtailmoituksessa tuotiin esille huoli Annin ja Otontuvan henkilöstövajeesta, uusien työntekijöiden perehdyttämisestä ja puutteellisesta työnjaosta. Ilmoituksen mukaan yksikön lääkehoidon toteutuksessa, asiakkaiden haavanhoidossa ja kivun hoidossa oli puutteita eikä asiakkaiden hygieniasta tai puhtaudesta huolehdittu asianmukaisesti.

Työvoimapoliittinen asiantuntija Mervi Flinkman Tehystä muistuttaa, että sote-valvontalaissa säädetään henkilöstön ilmoitusvelvollisuudesta.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

”Jos potilaiden tai asiakkaiden hoidossa on epäkohtia tai töissä ilmenee muita lainvastaisuuksia, on tärkeää, että ammattihenkilöt tekisivät työpaikallaan epäkohtailmoituksen. Jos epäkohtia ei korjata työpaikalla, asiasta voi tehdä lain mukaan epäkohtailmoituksen aviin salassapitosäännösten estämättä.”

Avi on kehottanut Etelä-Savon hyvinvointialuetta tarkastamaan viipymättä Annin ja Otontuvan asukkaiden terveydenhuollon tarpeen ja kiinnittämään huomiota erityisesti suun terveydenhoitoon sekä haavojen ja kivun hoitoon. Lääkehoidon toteuttaminen on saatettava viipymättä asianmukaiseksi.

Avi myös muistuttaa, että yksikön vastuuhenkilölle on varattava riittävästi aikaa ja riittävä organisaation tuki esihenkilön tehtävistä huolehtimiseen.

Henkilöstö toi avin haastatteluissa esille oma-aloitteisesti henkilöstön keskinäiset jännitteet, ristiriidat ja kahtiajakautumisen. Tarkastuksessa havaittiin myös, että osa henkilöstöstä kyseenalaisti vastuuhenkilön asemaa. Avin mukaan on riski, että ristiriidat heijastuvat asiakkaiden palvelujen laatuun ja kohteluun, joten tilanteeseen on saatava viipymättä parannus.

Epäkohtailmoitus oli tehty Tehyn nimissä. Ammattijärjestöstä jäsenet saavat tarvittaessa apua epäkohtien ilmoittamiseen valvontaviranomaiselle.