Epäkohtailmoituksissa on tuotu esille muun muassa henkilöstömäärän riittämättömyyttä, asiakkaiden pitkiä odotusaikoja sekä puutteita asiakkaiden lääkehoidossa.
Mikkelin Validia-taloon aluehallintovirasto teki helmikuussa 2024 ennalta ilmoittamattoman tarkastuskäynnin.
Avi ohjeistaa varmistamaan, että Mikkelin Validia-talon välittömään asiakastyöhön osoitetun henkilöstön määrä ja rakenne on vähintään yksikön rekisteröinnin mukainen. Lisäksi tulee omavalvonnassa seurata ja huolehtia, että henkilöstön määrä ja rakenne riittävät kaikissa työvuoroissa vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
Myös yksikön vastuuhenkilölle tulee antaa tosiasialliset mahdollisuudet johtaa siten, että hän pystyy hankkimaan asiakkaiden palvelutarpeita vastaavat henkilöstö- ja muut resurssit.
Iisalmen Validia-talossa tulee olla riittävästi asiakastyöhön osallistuvaa henkilöstöä. Henkilöstön tulee keskittyä asiakkaan hoitoon ja avustamiseen siten, että toisten asiakkaiden puheluihin vastaaminen ei häiritse avustamistapahtumaa eikä vaaranna tietosuojaa.
Hoitajakutsujärjestelmä on Iisalmessa järjestettävä siten, että kutsuun on mahdollista vastata mahdollisimman nopeasti.
Kuopiossa Validia oy on avin mukaan ryhtynyt oikeansuuntaisiin toimenpiteisiin henkilöstön riittävyyden ja asiakasturvallisuuden varmistamiseksi.