Omavalvonta on valvonnan ensisijainen muoto. Sillä kehitetään ja seurataan palvelujen laatua päivittäisessä asiakastyössä, joten asia on käytävä ensin läpi työpaikalla. Työpaikalta pitää löytyä kirjallinen omavalvontasuunnitelma.
2. Henkilöstön edustaja
Jos et itse pysty tai uskalla ottaa asiaa esille, voit olla yhteydessä työpaikkasi tehyläiseen luottamusmieheen tai työsuojeluvaltuutettuun. Yksityisellä sosiaali- ja terveyspalvelualalla tehyläisten luottamusmiehet ovat yhteisiä SuPerin ja Erton kanssa.
Jos työpaikallasi ei ole henkilöstön edustajia, voit olla yhteydessä oman ammattiosastosi aktiiveihin tai Tehyn asiointipalveluun, www.tehy.fi/verkkoasiointi. Ammattiosastosi yhteystiedot löydät netistä.
3. Kunnan virkamies
Kunta on vastuussa siitä, että alueen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen palvelut toimivat asianmukaisesti. Vastuu koskee sekä julkisia että yksityisiä palveluita. Jos työpaikallasi ei viedä asiaa eteenpäin, ota yhteyttä kyseisistä palveluista vastaavaan kunnan virkamieheen. Yhteystiedot löydät kunnan verkkosivuilta.
4. Aluehallintovirasto
Jos viranomainen ei reagoi, voit pyytää neuvoa oman alueesi aluehallintovirastosta (avi). Voit soittaa aluehallintoviraston vaihteeseen ja pyytää yhdistämään oikealle henkilölle. Myös luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu tai ammattiosaston aktiivi voi ottaa yhteyttä.
5. Valvira
Valvira on valtakunnallinen valvontaviranomainen. Se ottaa käsittelyynsä vain periaatteelliset ja merkittävät tapaukset. Se ei käsittele yksittäisen työpaikan henkilöstömitoitusta vaan suurempia kokonaisuuksia, kuten koko hoivapalveluyhtiön toimintaa.
Eduskunnan oikeusasiamies ja oikeuskansleri ovat Suomen ylimmät laillisuusvalvojat.
Julkaistu Tehy-lehdessä 5/20
Lue lisää:
Mitoituksia joka lähtöön – tiedätkö oman työsi suositukset?