Selvitä aktiivisen kuuntelun keinoin, mistä perimmältään on kysymys. Kun ihminen kokee, että häntä kuunnellaan, häntä on helpompi auttaa.
2. ”Tuskin täältä apua saa”
Jos potilas epäilee hoitomenetelmiä ja on etsinyt etukäteen tietoa esimerkiksi netistä, hänet kannattaa sitouttaa hoitoprosessiin antamalla tunnustusta aktiivisuudesta. Henkilöhän on kiinnostunut itsestään ja hyvinvoinnistaan.
Älä ajattele, että potilas loukkaa minua tai ei luota minuun.
Kerro potilaalle asiallisesti ne keinot, joilla häntä voidaan auttaa. ”Me käytämme täällä näitä testattuja suosituksia.”
Voit myös kysyä, mistä hänelle on tullut käsitys, että toisenlaiset keinot toimisivat.
3. ”Ei voisi vähempää kiinnostaa”
Hoitajalle on hyvin turhauttavaa, kun yrittää parhaansa, mutta toinen ei välitä hyvinvoinnistaan.
Kerro olevasi huolissasi, ettei hoito nyt tepsi etkä tiedä, miten olisi parasta jatkaa. Kysy häneltä, mitä hänen mielestään olisi tehtävä.
Toimintatavan taustalla voi olla pelkoa, noloutta tai häpeää. Ihminen haluaa peittää jotakin tai olla ajattelematta hankalaa asiaa. Ne ovat tapoja yrittää selviytyä ahdistavasta tilanteesta.
Potilaalla on oikeus olla muuttumatta. Väkisin muuttaminen on manipulaatiota. Hoitotyöntekijän tulee hyväksyä omien vaikutusmahdollisuuksien rajallisuus.
Teksti Merja Perttula, kuvitus Pia Holm
Lue myös:
Koetteleeko potilas hermojasi? Unohda puhe kemioista ja hio kuuntelun taitojasi