Onko potilaalla oikeus vaihtaa hoitajaa?

Kuvateksti
Hoitajaa ei voi yleensä vaihtaa ilman perusteltua syytä. Kuva: Annika Rauhala

Potilas ilmoitti, että haluaa toisen hoitajan. Pitääkö pyyntöön suostua?

Hoitajaa ei voi yleensä vaihtaa ilman perusteltua syytä.

Perusteltu syy voi liittyä esimerkiksi vuorovaikutusongelmiin hoitajan ja hoidettavan välillä.

Mainos alkaa
Henkilö pitelee puhelinta, jossa näkyy Tehy-lehden uutiskirje. Taustalla kannettavan näytöllä iloisia festivaalijuhlijoita. Mainoksessa teksti: "Voita festariliput! Tilaa Tehy-lehden uutiskirje ja voita liput Tikkurila Festivaaleille! Arvonta suoritetaan 18.6." sekä painike "Osallistu arvontaan".
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Henkilö pitelee puhelinta, jossa näkyy Tehy-lehden uutiskirje. Taustalla kannettavan näytöllä iloisia festivaalijuhlijoita. Mainoksessa teksti: "Voita festariliput! Tilaa Tehy-lehden uutiskirje ja voita liput Tikkurila Festivaaleille! Arvonta suoritetaan 18.6." sekä painike "Osallistu arvontaan".
Mainos päättyy

Usein asiat ovat ratkaistavissa keskustellen, mutta ääritapauksissa voidaan turvautua työjärjestelyihin.

Terveydenhuoltolain mukaan asiakkaalla on oikeus valita terveysasema.

Hänellä on myös mahdollisuus valita hoitava laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, jos se on toiminnan sallimissa rajoissa mahdollista.

Lainsäädännössä ei yksilöidä ammattinimikkeitä, mutta esimerkkinä mainitaan oikeus valita lääkäri.

Asiakkaalla on oikeus yksilölliseen hoitoon.

Periaate toteutuu verovaroin kustannetuissa palveluissa, kun henkilöstö on ammattitaitoista, asiakas kohdataan asiallisesti ja yksilöllisesti ja palvelut ovat laadukkaita.

Itse maksettavissa palveluissa voi vapaasti valita henkilön, jonka kanssa asioi.

Tuulariitta Ruontimo
asiantuntija

Julkaistu Tehy-lehdessä 16/2012