1 Luottamus on tunne tai varmuus siitä, että johonkuhun tai johonkin voi luottaa ja että joku ei petä toiveita tai aiheuta pettymystä.
Ihmisten välinen luottamus on tunnetta ja kokemusperäistä tietoa. Luottava ihminen uskoo, että luottamuksen kohde ei halua hänelle pahaa, vaan tarkoittaa hyvää. Jos ihminen epäilee toisen moraalia ja aikeita, luottamusta ei synny.
2 Työyhteisössä luottamusta edistää oikeudenmukainen johtaminen, sovittujen toimintatapojen noudattaminen, toisia arvostava vuorovaikutus, vastuullisuus, rehellisyys ja avoin tiedonkulku. Erilaisissa verkostoissa toimiminen edellyttää ja vahvistaa luottamusta.
Jokainen ihmisten välinen kohtaaminen on luottamuksen rakentamista. Luottamus on sitä, että työpaikalla on turvallista keskustella avoimesti ja rakentavasti omaan työhön ja koko organisaatioon liittyvistä asioista. Luottamus on yksi toimivan esimies-alaissuhteen peruselementti. Tämän vuoksi esimieheksi siirtyvän on opittava myös luottamuksen rakentamista.
3 Jotta organisaatioon voi luottaa, tarvitaan toimivia rakenteita, oikeudenmukaisia toimintatapoja ja yhteisiä sääntöjä, jotka ovat kaikkien tiedossa ja kaikille samat. Esimiehet voivat lisätä luottamusta omalla käytöksellään. Luottamaan on mahdollista oppia.