1 Sosiaalinen media kannattaa rinnastaa mielessään julkiseen paikkaan – siellä voi käsitellä vain sellaisia asioita, jotka sopivat julkiselle paikalle.
Some ei ole paras paikka purnata yksittäisen työpaikan ongelmista. Juridisessa mielessä jokainen vastaa itse siitä, mitä sosiaalisessa mediassa kirjoittaa tai esittää. Kirjoita ja julkaise vain asioita, jotka julkaisisit muuallakin. Älä loukkaa tai valehtele. Käyttäydy asiallisesti.
2 Raja yksityisen ja julkisen minän välillä voi häilyä sosiaalisessa mediassa. Joskus voi olla epäselvää, edustaako työntekijä itseään vai työnantajaansa. Esimerkiksi Facebookissa käyttäjät ilmoittavat usein työnantajansa. Työpaikalla on hyvä olla yhteiset pelisäännöt sosiaalisen median käytöstä, joissa määritellään, millainen käytös on sopivaa ja millainen ei.
Perustuslaki takaa sananvapauden, joten työnantaja ei voi rajoittaa työntekijöiden puhetta sosiaalisessa mediassa. Työsopimuslaki säätää työntekijälle kuitenkin lojaliteettivelvoitteen työnantajaa kohtaan. Sen perusteella työnantaja voi edellyttää, että työntekijä ei haittaa työnantajan toimintaa. Lojaliteettivelvoite koskee työntekijää myös vapaa-aikana.
3 Internetin vaikutuksessa kasvaneet nuoret ymmärtävät yksityisen ja julkisen eri tavalla kuin vanhemmat ja julkaisevat henkilökohtaisempia asioita. Kirjoittaja on saattanut tarkoittaa puheenvuoronsa vain kaveripiirin tietoon esimerkiksi Facebookissa.
Verkkotekstit ovat kuitenkin helposti jaettavissa ja kopioitavissa, joten kirjoittaja ei käytännössä pysty estämään viestinsä leviämistä. Viestiä ei pysty myöskään perumaan.