Puutteita on ollut muun muassa verenpaineen, tajunnan tason, lämmön, verensokerin, virtsan erityksen, pulssin ja hengitystiheyden seuraamisessa. Myös mittaustuloksia tai potilaan vointia koskevat kirjaamiset ovat olleet välillä puutteellisia. Liedenpohja suosittaa mittaustulosten tulkinnassa esimerkiksi News-työkalun käyttöön ottamista.
Ongelmien taustalla on usein henkilöstövajaus. Liedenpohja mainitsee tapauksen, jossa keskussairaalan osastolla iltavuorossa oli Valviran arvion mukaan liian vähän henkilöstöä. Potilaan elintoimintoja ei pystytty seuraamaan asianmukaisesti. Yksittäistä hoitajaa ei voitu syyttää virheestä, vaan organisaatiolta edellytettiin henkilöstömäärän lisäystä.
Joskus väitetään, että hoitovirheissä kuolee enemmän ihmisiä kuin liikenneonnettomuuksissa. Usein heitetään arvio, että Suomessa hoitovirheeseen kuolee tuhat ihmistä vuodessa. Varmaa tietoa asiasta ei ole. Luku on päätelty kansainvälisistä tutkimuksista. Esimerkiksi Valvira ei saa tietoa kaikista tapauksista.
Yksittäisestä virheestä hoitaja ei yleensä menetä ammatinharjoittamisoikeuksiaan. Lääkitysvirheestä tavanomainen seuraus on hallinnollinen ohjaus. Huomautus on hallinnollisen ohjauksen vahvin muoto – se annetaan, kun on tehty selkeä virhe. Huomautus näkyy Terhikki-rekisterissä kymmenen vuotta.
Parasta olisi, jos mahdolliset väärinkäsitykset tai virheet hoidossa käsiteltäisiin jo hoitopaikassa.
– Erehtyminen on inhimillistä. Ihmiset hyväksyvät sen, että jokaiselle voi sattua virhe, jos se myönnetään ja sitä pyydetään aidosti anteeksi. Meille tulevista kanteluista huomaa, että ihmisen kohtaaminen on tärkeää. Jos vuorovaikutus menee pieleen, kantelu usein tehdään, vaikka virhe olisi pieni, Liedenpohja toteaa.