2. Kerro kaikki, mitä voit
Kerro, miten muutos voi auttaa yksikön tai tiimin perustehtävän toteuttamisessa. Perustele ratkaisuja ja valintoja. Tukeudu yhteistoiminnassa tehtyihin päätöksiin.
Kerro eri vaiheiden päätöksistä ja niiden vaikutuksista heti, kun se on mahdollista. Kerro kaikki, mitä voit. Sano, jos et tiedä tai sinulla ei ole lupaa kertoa jostakin tai jotain ei vielä ole päätetty.
3. Hahmota tilanne
Pysy ajan tasalla uudistuksen etenemisestä ja seulo vastuualueellesi olennainen tieto. Jäsennä muutoksen kulku työntekijöille esimerkiksi aikajanalla. Pysähdy säännöllisesti miettimään, mitä voit missäkin vaiheessa sanoa. Pyri ennakoimaan, mutta varaudu yllätyksiin.
Muutoksen keskellä ihmiset tarvitsevat rutiineja ja tukea. Hyödynnä vertaistukea, omaa esihenkilöäsi, henkilöstöhallintoa, työterveyshuoltoa sekä työsuojelupäällikköä ja työsuojeluvaltuutettua.
4. Tunne ihmiset
Tunnista, millaisia ihmisiä alaisesi ovat. Selvitä, millaisia aikaisempia muutoskokemuksia heillä on. Pohdi myös omia kokemuksiasi. Tarkkaile kaikkien työ- ja toimintakykyä ja puutu ongelmiin varhaisessa vaiheessa.
Muista, että ihmiset eivät sopeudu ja sitoudu muutokseen samassa tahdissa. Varmista, että kukaan ei jää porukan ulkopuolelle.
5. Kuuntele ja arvosta
Ole läsnä työn arjessa. Keskity enemmän kuunteluun kuin puhumiseen. Kuulostele erityisesti sitä, mitkä asiat pohdituttavat. Pysäytä väärinkäsitykset, virheelliset tulkinnat sekä haitalliset huhut ja mielikuvat. Älä väistä vaikeita kohtaamisia, vaan kehitä niiden hoitamisessa tarvittavia taitoja. Kerro mahdolliset huonot uutiset kasvokkain suoraan ja kaunistelematta.
Ota vastaan palautetta ja arvosta henkilöstön näkemyksiä. Anna tilaa kysymyksille ja auta säätelemään tunteita. Tunteet vaikuttavat työpaikalla tiedon vastaanottamiseen ja oppimiseen. Mieti, miten voit omalla toiminnallasi vahvistaa ryhmän ja sen jäsenten kykyä pärjätä muutoksessa.
Esihenkilö ja muutosviestintä. Työturvallisuuskeskus 2023.
Asiantuntijana erityisasiantuntija Seija Moilanen Työturvallisuuskeskuksesta.