Jäsenten kiitos kannustaa jatkamaan
Maarit Markkanen, röntgenhoitaja, alueellinen luottamusmies, Suomen Terveystalo, Seinäjoki. Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimus.
1. Alueeni käsittää 14 eri työyksikköä Pohjanmaalta, joten etäisyyksien takia hoidan asioita paljon sähköpostitse. Kierrän kaikki paikat 2–3 kertaa vuodessa. Jäsenet ottavat yhteyttä, kun heillä on kysyttävää esimerkiksi ylitöistä, palkkakuiteista tai siitä, miten opintovapaalle jääminen onnistuu. Pyydettäessä osallistun kolmikantaneuvotteluihin, joissa arvioidaan työntekijän työkykyä, jaksamista ja jatkoa yhdessä työnantajan ja työterveyshuollon kanssa.
2. Pakolliset luottamusmieskoulutukset ovat hyvä perusta, mutta Tehyn koulutuksiin kannattaa osallistua jatkuvasti. Omaan työnantajaan liittyvissä asioissa meillä luottamusmiehillä on suljettu Teams-ryhmä, jossa voimme kysyä neuvoa. Lisäksi pidämme luottamusmiespalaverin joka kuukausi. Tehyn aluetoimistolta saan aina apua ja tarvittaessa myös keskustoimistolta.
3. Ehdottomasti parasta on, kun jäseniltä tulee kiitosta siitä, että hänen asiansa on saatu hyvään päätökseen. Se kannustaa jatkamaan tehtävässä.
4. Ei ole koskaan kivaa, kun jäsen ilmoittaa, että ei tule toimeen esihenkilönsä kanssa tai esihenkilö on kohdellut kaltoin. Näissä asioissa on aina kaksi osapuolta ja molemmilla sanansa sanottavana. Tähän asti nämä tapaukset on saatu pääsääntöisesti hoidettua keskustelemalla.
5. Jokaisella työpaikalla tulisi olla oma luottamusmies, sillä hän osaa katsoa työpaikkaa kokonaisuutena. On firmoja, jossa työnantaja ilmoittaa, ettei meillä tarvita luottamusmiestä. Siitä herää kysymys, mitä salattavaa työnantajalla on tai johdetaanko siellä uhkailulla. Pääsääntöisesti luottamusmieheen suhtaudutaan positiivisesti.
6. Moni epäröi lähteä luottamusmieheksi, kun ajattelee, ettei osaa. Sitä ei kannata miettiä.
Ristiriitojen ratkeaminen palkitsee
Mika Huhtaniemi, sairaanhoitaja, päätoiminen pääluottamusmies, Hus. Sote-sopimus.
1. Luottamusmies ohjaa, neuvoo, sovittelee ja ennen kaikkea kuuntelee. Jäsenet tulevat puhumaan minulle palvelussuhteeseen liittyvistä asioista. Kestoaiheita ovat palkkaus ja paikallisiin sopimuksiin liittyvät tulkinnat esimerkiksi hälytysrahasta. Joskus ongelma on jäsenelle suuri, mutta asiat saattavat selvitä jo ensimmäisen yhteydenoton jälkeen.
2. Tehyn tarjoama luottamusmieskoulutus on tehtävän alussa tosi hyvä. Husin luottamusmiehet tapaavat toisiaan säännöllisesti, ja meillä on Whatsapp-ryhmä, jossa kysymme neuvoa toisiltamme. Jos tunnen epävarmuutta jossain kysymyksessä, voin ottaa yhteyttä Tehyn asiantuntijoihin ja järjestää vaikka Teams-tapaamisen lyhyelläkin varoitusajalla.
3. Palkitsevinta on, kun ristiriitatilanne on saatu ratkaistua kaikkia tyydyttävällä tavalla ja jäseneltä tulee kiitosta. Tehtävässä oppii koko ajan uutta ja työelämästä tulee entistä laajempi ymmärrys.
4. Joskus lait ja sopimukset, joiden mukaan joudumme toimiaan, eivät miellytä jäseniä ja saan kuulla heiltä siitä. Siksi pyrin selvittämään asiat niin, että jäsenellä on ymmärrys, miksi toimitaan tietyllä tavalla, ja minulla on luottamusmiehenä ymmärrys, miksi asia harmittaa jäsentä.
5. Koska työnantajakin on järjestäytynyt, on itsestään selvää, että työntekijöidenkin pitää huolehtia edunvalvonnasta. Tehyn jäsenyys on kuin kotivakuutus.
6. Toimintaan kannattaa lähteä rohkeasti mukaan. Kun luottamusmiehen tehtävät kiinnostavat, mitään ei tarvitse osata etukäteen. Riittää, että on kiinnostunut edunvalvonnasta. Oppia tulee koulutusten myötä, ja verkostot auttavat. Luottamusmieheltä vaaditaan avoimuutta, keskustelu- ja ongelmanratkaisutaitoja, malttia ja kärsivällisyyttä. Hyvä luottamusmies on helposti lähestyttävä. Hän ei piiloudu kokouksissa seinän viereen vaan kysyy reilusti, miten teillä menee.
Yksityissektorin luottamusmiesvaalit käydään loka-marraskuussa. Oletko Tehyn jäsen ja kiinnostunut työpaikkasi olosuhteista? Haluatko kuunnella työntekijöitä ja olla heidän tukenaan? Tule mukaan luottamusmiestoimintaan! Lisätietoja löydät täältä.