1. Hyödynnä vahvuuksiasi
Pohdi omia vuorovaikutustapojasi. Hyödynnä vahvuuksiasi ja persoonaasi myös etävastaanotolla.
Vaikka videoyhteydellä tai chatissa toimivat pitkälti samat tavat kuin kasvokkain, vuorovaikutusta voi joutua muokkaamaan tekniikan ehdoilla. Olennaista on reagoida siihen, mitä keskustelukumppani sanoo.
Hyvä vuorovaikutus on laadukkaan hoitosuhteen ydin. Sillä on vaikutusta muun muassa potilaiden motivaatioon noudattaa hoito-ohjeita ja hoitosuunnitelmaa.
2. Kerro, mitä teet
Etävastaanotolla potilas ei välttämättä näe, jos teet keskustelun aikana jotain. Kerro hänelle, jos esimerkiksi kirjaat keskusteluanne tai tehtyjä toimenpiteitä.
3. Korosta eleitä
Katsekontakti on helpoin tapa kiinnittää huomiota potilaaseen. Muista, että sinun on katsottava kameraan, jotta toisessa päässä syntyy vaikutelma, että katsot keskustelukumppaniasi.
Kehonkielellä on suuri merkitys myös verkossa. Mieti, miten toimisit lähitapaamisessa, ja tee sama korostetusti etävastaanotolla.
Esimerkiksi näyttöä kohden kumartuminen viestii potilaalle, että keskityt häneen.
4. Pilko puhetta
Jos asiakkaalla on esimerkiksi muistisairaus, hänen voi olla vaikea pysyä keskustelussanne mukana. Tällöin kannattaa pilkkoa puhetta pienempiin osiin ja esittää yksi asia kerrallaan.
Kysy, onko asiakkaalla lääkkeet käden ulottuvilla. Pyydä näyttämään dosetti. Kehota ottamaan lääkkeet yksi tabletti kerrallaan.