Muistimontessori-menetelmä keskittyy toimintakyvyn puutteiden sijaan siihen, mihin vanhus vielä pystyy. Lähtökohtana on ihmisen historian, mieltymysten ja nykyisen toimintakyvyn tunteminen ja tukeminen.
Jokaiselle etsitään yhteisössä mielekäs rooli, jota voi vaihtaa, jos se kyllästyttää tai ei muuten ole sopiva. Pakkopullaa se ei saa olla. Tehtävä voi koskea ympäristöä, toisia ihmisiä tai itsestä huolehtimista – se voi liittyä pöydän kattamiseen, ruokalistan lukemiseen tai tarkoittaa vaikka hampaiden pesua seisten.
Menetelmä ei rajoitu toimintatuokioihin, vaan on filosofia, joka ohjaa kaikkea toimintaa. Montessori on alun perin lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemiseen luotu kasvatusmenetelmä, jonka kehitti italialainen lääkäri ja opettaja Maria Montessori.
Olennaista on ympäristö, joka tukee muistisairaan tarpeita. Ärsykkeitä on rajattu määrä. Sopivaa tekemistä kuten kuvakortteja on esillä. Hoivakoti Wilhelmiinassa sekä henkilökunta että jatkossa myös asukkaat käyttävät selkeitä nimilappuja. Tarkoitus on helpottaa kommunikointia asukkaiden kesken – tiedän kenen kanssa puhun.
Onnistumisen kokemukset ovat menetelmässä tärkeitä, sillä ne kohottavat itsetuntoa – muistetaan elämänilo!
Menetelmää on käytetty parikymmentä vuotta erityisesti Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Australiassa, ja siitä on saatu hyviä kokemuksia: sekä muistisairaiden että hoitajien hyvinvointi on parantunut.