Annemari Pirnes hoitaa sydänpotilaita verkossa: ”Kysymyksiä herää usein vasta kotona”

Pohjois-Pohjanmaalla on viime vuodet kehitetty digihoitopolkua sepelvaltimotautia sairastaville.

Kuvateksti
Työssään perusterveydenhuollon sydänhoitajana Annemari Pirnes tekee tiivistä yhteistyötä erikoissairaanhoidon kanssa.
Kuva: Jussi Tuokkola

Miten käy sepelvaltimotautipotilaan hoito etänä? Sen tietää sydänhoitaja Annemari Pirnes, 27, joka työskentelee Kontinkankaan hyvinvointikeskuksessa Oulussa yhtenä keskuksen kuudesta sydänhoitajasta.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on satsannut sepelvaltimotautia sairastavien jatkohoitoon kehittämällä digihoitopolun, joka toimii sekä erikoissairaanhoidossa että perusterveydenhuollossa. Annemari kollegoineen tulee kuvaan mukaan sen jälkeen, kun potilas on ollut puoli vuotta tai vuoden erikoissairaanhoidon puolella.

Suurimmalle osalle potilaista on tehty pallolaajennus joko infarktin jälkeen tai elektiivisesti eli suunnitellusti. Ohitusleikkauksia on vähemmän.

Annemarista potilaiden hoitaminen verkossa on luontevaa.

”Toki voimme aina kutsua potilaan myös käynnille, jos tulee tunne, että olisi hyvä tavata kasvotusten. Näin on esimerkiksi, jos potilaalla on paljon kysyttävää ja tarvetta saada ohjausta.”

Jatkohoitoa tehokkaammaksi

Pallolaajennus tai ohitusleikkaus ei paranna sepelvaltimotautia, ja uuden infarktin riski on olemassa. Jatkohoito ja seuranta ovatkin ratkaisevassa asemassa.

Jatkohoidon tehostamiseksi Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä ryhdyttiin kehittämään sepelvaltimotautipotilaan digihoitopolkua viisi vuotta sitten. Viime vuonna sitä alettiin laajentaa erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon, ja tänä vuonna tulee valmista.

Akuuttien sepelvaltimotautipotilaiden hoitovastuu kestää erikoissairaanhoidossa vuoden ja elektiivisten potilaiden puoli vuotta. Tämän jälkeen hoitovastuu siirtyy perusterveydenhuoltoon. Hyvinvointialueen kaikissa kolmessakymmenessä kunnassa on nimetty vähintään yksi sydänhoitaja, joka työskentelee digihoitopolulla.

Perusterveydenhuollon sydänhoitajia on yhteensä noin kahdeksankymmentä, ja he muodostavat yhdessä erikoisairaanhoidon kanssa kiinteän ja aktiivisen verkoston.

Yhä enemmän potilaita

”Suurimmalle osalle potilaista suositellaan digihoitopolkua. Joukossa on niin työikäisiä kuin yli 80-vuotiaita”, Annemari kertoo.

Omahoidon tueksi digihoitopolku tarjoaa potilaalle myös tietoa sepelvaltimotaudista, riskitekijöistä, lääkehoidosta, liikunnasta ja sydänterveellisestä ruokavaliosta. Viestejä sydänhoitajille potilaat voivat lähettää chatin kautta.

Kun on vuosikontrollin aika, potilas täyttää digihoitopolulla kyselyn, joka kartoittaa hänen senhetkistä vointiaan, lääkitystään ja terveyteen liittyviä tavoitteitaan seuraavalle vuodelle. Lisäksi hän käy laboratoriokokeissa ja tekee verenpaineseurantaa.

”Käyn vastaukset läpi, tarkistan laboratoriokokeiden ja verenpaineseurannan tulokset ja laadin niiden perusteella vuosikontrollitekstin ja jatkosuunnitelman. Tarvittaessa konsultoin lääkäriä, mikäli potilaalla on esimerkiksi poikkeavia laboratoriotuloksia tai lääkitykseen liittyviä ongelmia”, Annemari kertoo.

Infarkti on potilaalle sokki.

Potilaiden määrä digihoitopolulla on iso ja kasvaa koko ajan.

”Tämä työllistää meitä enemmän ja enemmän. Pohdinnassa ovatkin keinot, miten alati kasvavia potilasmääriä pystytään hoitamaan.”

Kysymykset heräävät kotona

Annemari tapaa sydänpotilaita myös kasvotusten. Ne potilaat, jotka eivät ole digihoitopolulla, tulevat perusterveydenhuollon sydänhoitajan vastaanotolle kolme kertaa ensimmäisen vuoden aikana. Siitä eteenpäin sydänpotilaita hoitavat myös kaikki muut hyvinvointiaseman sairaanhoitajat.

”Infarkti on sokki potilaalle. Tiedon vastaanottaminen sairaalassa voi olla vaikeaa ja kysymyksiä herääkin usein vasta kotona. Kontrollikäynneillä käymme lääkityksen lisäksi paljon läpi myös elintapa-asioita ja mielialaa.”

Annemari kokee, että hänen tärkein tehtävänsä on kuunnella, kannustaa ja motivoida. Digihoitopolulla on hyvä vastata nopeasti potilaan viesteihin ja tsempata sitä kautta.

 ”Onneksi sydänpotilaamme ovat hyvin motivoituneita sairauden hoitoon. He haluavat tietää, miten voivat hoitaa itseään niin, että sairaus ei etenisi. Eniten keskustelemme ruokavaliosta ja liikunnasta. Osaa huolestuttavat erilaiset tuntemukset, joista he kyselevät herkästi.”

Motivointitaitoja tarvitaan erityisesti silloin, kun lääkitys – tavallisimmin kolesterolilääkitys – aiheuttaa potilaalle ikäviä oireita, minkä vuoksi potilas saattaa jättää lääkkeet kokonaan ottamatta.

”Tässä meidän roolimme korostuu. Kerromme, että lääkkeissä on monia vaihtoehtoja ja jos yksi ei sovi, kokeillaan toista. Joskus joudutaan hakemaan sopivaa lääkitystä pidemmän aikaa.”

Hulina irrottaa työasioista

Kontinkankaan hyvinvointikeskus on yksi Suomen suurimmista. Sydänasioiden lisäksi Annemari hoitaa kaikenlaisia potilaita puhelimessa ja sairaanhoitajan vastaanotolla. Erityisesti hän nauttii akuuttivastaanotosta.

”Koskaan ei tiedä, mitä tulee eteen. Se pitää mielen virkeänä. Useiden ihmisten kohtaaminen päivän aikana ja heidän auttamisensa on se, mikä motivoi ja innostaa.”

Digihoitopolulla ja kasvokkain tapahtuvissa kontrolleissa saattaakin myöhemmin tulla eteen tuttuja asiakkaita, kun sydänoireista kärsivä potilas on ensin hakenut apua akuuttivastaanotolta ja lähetetty sieltä sydäntutkimuksiin ja lopulta toimenpiteeseen.

Omasta sydämestään Annemari pitää huolta syömällä terveellisesti ja harrastamalla padelia ja juoksemista.

”Toki on myös tärkeää, ettei stressiä ole liikaa. Minulla on kolme pientä lasta, joten kotihulina irrottaa kyllä tehokkaasti työasioista. Teen tällä hetkellä myös 80-prosenttista työaikaa.”

Hoitaja yllään Pohteen pinkki huppari.

Työviikkoni: Puhelimessa, koneella ja vastaanotolla

Maanantai. Vapaapäivä, sillä teen 80-prosenttista työaikaa.

Tiistai. Aamupäivä puhelimessa. Puheluita tulee päivässä 40–60 per hoitaja, ja ihmisillä on asiaa laidasta laitaan. Puhelimessa teemme pääasiassa hoidon tarpeen arviota. Iltapäivä akuuttivastaanotolla, jossa hoidimme muun muassa selkäkipuja, haavoja, erilaisia tulehduksia ja korvakipuisia lapsipotilaita.

Keskiviikko. Aamulla sydänhoitajien palaveri. Käsittelimme eteen tulleita ongelmia ja kehitämme sydänpotilaiden hoitopolkua. Sen jälkeen olin puhelimessa. Iltapäivällä hoidin digihoitopolun vuosikontrolleja, sydänpotilaan kontrollikäynnin vastaanotolla, yhden PEF-ohjauskäynnin ja yhden injektiokäynnin. Kävin läpi erikoissairaanhoidosta tulleet sydänpotilaiden palautteet. Ne jakautuvat kaikille terveysaseman sydänhoitajille.

Torstai. Akuuttivastaanotolla. Paljon erilaisia asiakkaita, kuten rintakipuisia, hengenahdistuspotilaita, haavoja ja erilaisia kiputiloja. Työpäivä oli sopivan kiireinen. Koko ajan oli potilaita odottamassa hoitoa, mutta kaikki sujui ja ehdin pitää tauot.

Perjantai. Puhelimessa melkein koko päivä. Lisäksi tarkistin digihoitopolun viestin ja vastasin Oysin sydänhoitajan soittopyyntöön.