Jos opiskelijaa kutsutaan harjoittelussa opiskelijaksi, syynä ei aina ole välinpitämättömyys, muistutti eräs hoitaja, jonka kanssa asiasta juttelin.
Joskus työpaikan keskusteluissa on tärkeä tehdä selväksi, että nyt puhutaan juuri opiskelijasta. Kyseessä on myös titteli, siinä missä muutkin työpaikan tittelit. Osastonhoitajaakin kutsutaan välillä vain osastonhoitajaksi, hoitaja sanoi. Sitten ovat myös potilaat. Joissain tilanteessa heillekin on hyvä sanoa, että tässä toimenpiteessä on mukana opiskelija.
Joskus syynä voi olla kiire. Väki vaihtuu. Opiskelijoita on yhtä aikaa monta ja palloja ilmassa enemmän kuin on mahdollista hallita.
Kiire ei tule työpaikoilla ihan heti helpottamaan. Koronan testaus, hoito ja ennaltaehkäisy vievät voimavaroja ja kasvattavat hoitojonoja toisaalla. Niiden purkamiseen arvellaan menevän jopa vuosia.
Samaan aikaan harjoittelujen olisi hyvä pyöriä. Pandemian vuoksi viime keväänä yliopistosairaaloissa keskeytettiin tai peruttiin yli 1 600 harjoittelua. Niin ei oikein voi jatkua. Jos harjoitteluista laajasti luovutaan, loppuvaiheen opiskelijoiden valmistuminen venyy ja alan työvoimatilanne heikkenee entisestään. Se ei ole kestävää, sillä tässä poikkeustilanteessa tarvitaan jokaista uutta ammattilaista.
Harjoitteluun menijät joutuvat nyt tilanteeseen, joka on tavallistakin stressaavampi. Mitä paremmin opiskelija otetaan yhteisön jäseneksi, sitä mukavammin ja nopeammin työt alkavat sujua. Opiskelijan nimen opetteleminen ja käyttäminen on yksinkertainen tapa tehdä työelämän alkutaipaleesta vähän helpompi ihmiselle, joka ehkä on tuleva kollega.
Lue lisää:
Opiskelijat ilmiantoivat hyviä ohjaajia – lue konkareiden neuvot ohjaukseen