Vanhusten ja lasten yhteiselo on hyvä toimintatapa, josta hyötyvät molemmat osapuolet. Suomessa ei ole kuitenkaan montaa hoitopaikkaa, jossa kohtaamiset olisivat järjestelmällisiä.
”Vanhuksilla ja lapsilla on paljon annettavaa toisilleen. Olemme nykyään liian siiloutuneita, eikä luontaisia kohtaamisia välttämättä tule itsestään”, sanoo yliopistonlehtori Tuulikki Ukkonen-Mikkola Helsingin yliopistosta. Hän teki reilut kymmenen vuotta sitten väitöskirjan sukupolvien kohtaamisesta palvelukeskuksessa.
Yhteiselo edellyttää sopivia tiloja ja suunnittelua. Ukkonen-Mikkola ei kuitenkaan usko toiminnan tuottavan lisää työtä, koska henkilökunnan pitää joka tapauksessa suunnitella tekemistä sekä lapsille että vanhuksille. Kummankin ryhmän toiveita pitää kuitenkin kuunnella.
Vanhukset voivat esimerkiksi kertoa lapsille tarinoita lapsuudestaan ja siitä millaista oli ”ennen vanhaan”. Tarinat kuvaavat lapsille maailmaa, jota ei enää ole, mikä ruokkii mielikuvitusta. Samalla lapset oppivat uusia sanoja.
”Muistan, miten eräs vanha rouva kertoi kuvien avulla lapsille, miten maitoa kannettiin hänen lapsuudessaan hinkissä.”
Vanhuksilla saattaa myös olla kädentaitoja, joista lapset hyötyvät. Yhdessä voidaan esimerkiksi leipoa. Ukkonen-Mikkola muistaa erään vanhuksen, joka oli ollut aikoinaan töissä leipomossa ja oli edelleen verrattoman taitava leipomaan.
Vanhukset saavat lasten läsnäolosta iloa ja toivoa, Ukkonen-Mikkola sanoo. Sukupolvien kohtaaminen myös ruokkii lapsissa moninaisuuden hyväksymistä ja ymmärtämistä. Sitä ei kuitenkaan ole Ukkonen-Mikkolan mukaan tutkittu, miten vanhusten kanssa tekemisissä olo näkyy lapsissa, kun he ovat aikuisia.
”Sukupolvien kohtaaminen on ihmisyyden ydintä, ja me kaipaamme sitä. Moninaisuuden ymmärtäminen on ajassamme entistä enemmän tarpeen.”
Tuulikki Ukkonen-Mikkola: Sukupolvien kohtaamisia lasten ja vanhusten yhteisessä palvelukeskuksessa. Tampereen yliopisto 2011.