Kun työpaikalla valmistellaan ja tehdään isoa muutosta, se vaikuttaa väistämättä työn johtamiseen.
”Kun työ muuttuu, myös johtamisen käytäntöjä pitää tarkastella uudestaan. Tämän kuuluisi olla perusteesi jokaisessa työyhteisössä”, sanoo Työturvallisuuskeskuksen erityisasiantuntija Seija Moilanen.
Asumispalvelupäällikkö Katri Keihäs on nähnyt muutoksen vaativuuden käytännössä, sillä hän on työskennellyt Varsinais-Suomen hyvinvointialueella viime vuoden keväästä lähtien tässä tehtävässä.
”Hyvinvointialueiden syntyminen on valtava uudistus, joka on edelleen kesken. Eniten esihenkilöille tuottaa töitä prosessien yhtenäistäminen, jotta koko henkilöstölle saadaan yhteinen kuva siitä, mitä tavoitellaan.
Tunnista tunteet
Esihenkilön näkökulmasta muutostilanteet kiteytyvät kolmeen kysymykseen: mitä minun pitää tehdä, miten voisin sen tehdä – ja mitä voin oikeasti tehdä?
”On olennaista, että esihenkilö osaa erottaa nämä kolme asiaa toisistaan ja pystyy välittämään tämän myös henkilöstölleen”, Seija Moilanen sanoo.
Jos muutos on henkilöstölle ei-toivottava, se synnyttää huolta ja voimakkaitakin tunnereaktioita. Tällöin esihenkilön on syytä olla perillä henkilöstön muutoshistoriasta eli aikaisempiin muutoksiin liittyvistä kokemuksista.
”Mistä tuo tunne tuli? Johtuuko se tähän muutokseen liittyvästä asiasta vai onko tunne aikaisempien kokemusten sävyttämä?” Moilanen pohtii.