Yksi tärkeimmistä asioista työpaikoilla – kuten elämässä yleensäkin - on viestintä ihmisten välillä. Useimmiten sillä tarkoitetaan puhetta ja keskustelua. Tärkeydestään huolimatta, tai ehkä juuri sen takia, viestintä menee jotenkin metsään ja ymmärretään väärin. Väärinkäsitysten myötä syntyy epäselvyyttä, loukkaantumisia ja suuttumusta. Miksi tärkeä viestintämme sitten epäonnistuu?
Epäonnistumisen mahdollisuus on molemmissa päissä keskustelua: puhujassa ja kuulijassa. Puhuja saattaa hätiköidä ja ohittaa asiassa jotakin itselleen itsestään selvää, mutta kuulijalle uutta tietoa. Usein puhuja myös unohtaa pysähtyä ja kysyä kuulijalta ”onko sinulla vielä kysyttävää asiasta”. Tällä pienellä kysymyksellä olisi helppo varmistaa sanoman perille meno. Kuulijan taas olisi parempi muuntautua kuuntelijaksi. Toisin sanoen pysähtyä keskittyneesti kuuntelemaan puhujaa keskeyttämisen sijaan. Näin toimiessaan kuuntelija osaisi kysyä myös tarkentavia kysymyksiä.
Keskittymiseen vaikuttaa tietysti moni asia. Tilanteen tulisi olla molemmille osapuolille hälinätön, molempien mielen tulisi olla rauhallinen, jotta pystyisi olemaan tilanteessa läsnä. Myös viestinnän kohteena oleva aihe vaikuttaa asiaan. Luonnollisestikaan keskustelu yt-neuvotteluista ja mahdollisista lomautuksista ei tue kuuntelijan tai puhujan rauhallista mielentilaa. Tunnekuohussa, kuten tiedämme, on vaikea ottaa vastaan tietoa tai ainakaan muistaa siitä kaikkea.