Mainio – Jan Holmberg

Tekoäly Watson Kelassa

Kuvateksti
Kuva: Unsplash

Tekoäly, kauppanimeltään Watson, aloittaa työharjoittelun Kelassa. Watson ei ole onnellinen tai kerro tohkeissaan kavereille alkavasta harjoittelusta. Se on tietokoneohjelma, joka kykenee älykkyyttä vaativiin toimintoihin.

Kelan johtaja Mäki-Lohiluoma kertoo, että Watson aloittaa chattirobottina Kelan valvotuissa asiakaspalvelutehtävissä. Sen ensimmäinen työ on opastaa opiskelijoita asumistuen haussa. Samalla tekoälyharjoittelija oppii Kelan asiakkaiden vuorovaikutuksesta ja lisää sanavarastoaan ja tietojaan asiakkaiden tyypillisimmistä ongelmista.

Watsonin edessä siintää loistava tulevaisuus valtion työntekijänä. Watsonilla ja sen tekoälytyötovereilla tullee olemaan jatkossa keskeinen rooli ainakin Kelan asiakaspalvelussa ja etuuspäätösten rutiinitehtävissä. Urapolku voi aueta niille myöhemmin muun muassa julkisten palveluiden raportointi-, kehitys-, tutkimus- ja tietohallintotöihin.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Rekrytoimalla tekoälyjä töihin Kela noudattaa hallituksen robotiikkaa koskevaa kärkihanketta. Valtioneuvosto linjasi viime vuonna toimenpiteet, joilla lisätään älykkään robotiikan ja automaation käyttöä Suomessa vuosille 2020 ja 2025. Tekoälyjen ja robottien käyttöönottoa suunnitellaan lisäksi ainakin terveydenhuoltoon, liikenteeseen ja julkishallintoon.

Tekoälyllä on useita hyviä puolia verrattuna ihmistyöntekijään. Se kykenee käsittelemään nopeasti suurta tietomäärää ja soveltamaan esimerkiksi uusimmat lakimuutokset ja Käypä hoito -suositukset käytännön asiakastyöhön. Tekoäly kykenee työskentelemään lähes tauotta kellon ympäri. Se ei lakkoile eikä ole poissa töistä lasten sairastuessa.

Tekoälyjen nopeaa leviämistä julkisiin palveluihin edistää se, etteivät ne vaadi paljoa uusia teknisiä hankintoja. Asiakas tuskin huomaa verkkopalveluissa eroa ihmisen tai tekoälyn toiminnalla. Voi jopa olla, että tekoäly on suuren tietomäärän ja kielivalikoimansa puolesta työssään ihmistä parempi ja nopeampi.

Mitä ajatuksia tekoälyn työskentely sosiaali- ja terveyspalveluissa sinussa palveluja käyttävänä asiakkaana tai tekoälyn tulevana työkaverina herättää? Tai ehkä pitäisi kysyä toisinpäin. Mitä ajatuksia ihmisten kanssa työskentely tekoälyssä herätttää?

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille.

Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.

 

Mainio Jan Holmberg.
Kirjoittajana

Mainio – Jan Holmberg

Olen sairaanhoitaja, kouluttaja ja tietokirjailija. Bloggaan mainioista asioista, jotka eivät jätä kylmäksi.

Katso kaikki kirjoitukset