Yle Uutisten mukaan opettajat eivät uskalla julkisesti kertoa koulujen ahdingosta. He pelkäävät työpaikkansa puolesta. Lisäksi pelätään, että ongelmat yhdistetään omaan työpaikkaan ja ihmiset pahoittavat mielensä. Sama koskee muun muassa sairaanhoitajia, sosiaalityöntekijöitä ja lastentarhanopettajia.
Monelle sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan työpaikasta on muodostunut epäinhimillinen tulosyksikkö, jossa vain tehokkaiksi mitatut suoritukset palkitaan. Matalalla palkalla on aiemmin jotenkin kitkuteltu, koska työllä on ollut merkitystä. Nyt oman työpaikkansa saa pitää, kun oppilas valmistuu, potilas kotiutuu tai lastensuojelun tapaamiset on tehty ennätysajassa. Merkityksellinen työ on muuttunut pakkotahtiseksi.
Se, että pitää pelosta tärisevää lasta tai kuolevaa vanhusta kädestä ei valitettavasti ole mikään suoritus. Se on menoerä ja hidastaa loppuun hiottujen yhä suurenevien tuotantolaitosten opetussuunnitelmia tai asiakas- ja hoitoprosesseja. Niiden tukijärjestelmät eivät huomioi, etteivät monet oppilaat, hoidettavat tai potilaat ole itseohjautuvia tai selviydy itsenäisesti. Luokaton koulu ja luokaton kotihoito lähestyvät silloin silkkaa kiusantekoa ja ihmisten heitteillejättöä.