Mainio – Jan Holmberg

Luottamuspulasta kärsivä omainen haastaa hoitajan

On yhä tavallisempaa, että omaiset tuntevat tarpeen valvoa potilaani hoitoa, jotta se olisi heidän mielestään asianmukaista. Ilmiö on mielenkiintoinen. Omaisten mukaan yksi tärkeimmistä syistä hoidon valvomiseen on kasvanut huoli hoidon laadusta ja sen riittävyydestä.

Kuva: iStock

Osa potilaideni omaisista on kokenut, ettei heidän läheisensä ole saanut riittävää hoitoa. Osa on törmännyt vastaaviin tilanteisiin ja terveydenhuollon rajuihin säästöihin median kautta. Siksi he haluavat varmistaa läheisensä asianmukaisen kohtelun syynäämällä tarkasti minun ja hoitajakollegoideni toimintaa.

Omaisen tarve puolustaa läheistään nousee rakkaudesta ja huolenpidosta. Se voi kuitenkin myös johtaa siihen, että omainen pyrkii määrittelemään hoitoa. He voivat esimerkiksi voimakkaasti painostaa hoitotiimiä antamaan potilaalle hoitoja tai lääkityksiä, jotka eivät ole tutkimusnäytön mukaan perusteltuja. 

monet epäselvät hoitotilanteet voitaisiin välttää yksinkertaisella keinolla: parantamalla hoitohenkilökunnan ja omaisten välistä viestintää.  Tosin kaikkiin esitettyihin kysymyksiin minulla ei aina ole yksiselitteisiä vastauksia.

Mainos alkaa
Turvan mainos.
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Turvan mainos.
Mainos päättyy

Odotukset hoidon laadusta ja henkilökohtaisesta palvelusta ovat kasvaneet samaan aikaan, kun resurssejani yksilölähtöisen hoidon toteuttamisesta on vähennetty. Jatkuvasti kasvava sote-ammattilaisten paine priorisoida työtehtäviä ja kamppailla pidentyvien hoitojonojen kanssa ei ainakaan helpota tilannetta. 

Parhaimmillaan yhteistyöni omaisten kanssa voi johtaa entistä parempaan hoitokokemukseen potilaalle, koska saan hoitotiimini kanssa arvokasta lisätietoa potilaani hoitotarpeista, hoitohistoriasta ja muista hoitoon vaikuttavista asioista. Pahimmillaan omaisen läsnäolo voi taas tarkoittaa jatkuvaa tarpeetonta arvostelua ja puuttumista työhöni, mikä vaikeuttaa työskentelyäni keikkasairaanhoitajana.

Joskus omaisen intensiivinen läsnäolo hoitotyön arjessa voi paljastaa terveydenhuoltojärjestelmän puutteita, kuten ettei hoitohenkilökuntaa ole riittävästi potilaiden saatavilla. Omaisten tekemät huomiot johtavat parhaimmillaan toimintatapojen kehittämiseen, parantavat potilaiden hoitotuloksia tai lisäävät palvelujen saatavuutta. 

Kaiken kaikkiaan omaisten tarve olla tiiviisti mukana potilaani hoidossa on monisyinen ilmiö, joka heijastaa laajempia yhteiskunnallisia kysymyksiä hoidon laadusta ja potilas- sekä omaislähtöisestä hoitokulttuurista.

Se, että kirjoitan ilmiöstä, ei tarkoita vastakkainasettelua, halua vatvoa ongelmia tai olla myöntämättä hoitovirheitä. 

Olen toki valmis kuuntelemaan potilaita ja heidän omaisiaan, kun keskustelua käydään rakentavassa hengessä. Yhdessä voimme luoda potilaalle turvallisemman ja inhimillisemmän ympäristön, jossa hänen äänensä kuuluisi ja tarpeet huomioitaisiin mahdollisimman hyvin.

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.

Mainio Jan Holmberg.
Kirjoittajana

Mainio – Jan Holmberg

Olen sairaanhoitaja, kouluttaja ja tietokirjailija. Bloggaan mainioista asioista, jotka eivät jätä kylmäksi.

Katso kaikki kirjoitukset