Mainio – Jan Holmberg

Hyvää palautetta tulisi saada joka päivä

Kuvateksti
Kuva: Unsplash

- Haluan sanoa sinulle ihan henkilökohtaisesti, että olen ollut vuosikymmeniä sosiaali- ja terveysalalla.
En ole koskaan osallistunut näin hyvään koulutukseen,
kun sinä meille tänään pidit.

- Plussaa saat vielä hyvästä tuoksusta, jonka valitsit tänään.

Viereeni on koulutuspäivän viimeisellä tauolla istahtanut vaalea nainen, joka katsoo minua iloisena suoraan silmiin.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kuinka tärkeää onkaan saada työstään palautetta. Erityisesti kun onnistuu tuottamaan toiselle ihmiselle hyvän mielen ja ylittää hänen odotuksensa. Olemme miettineet päivän koulutuksessa motivoivaa työtapaa ja palautteen antamista kohtaamillemme asiakkaille. Ehkä aiheen treenaamisella on osansa saamaani palautteeseen, jonka otan kiitollisena vastaan.

Miten usein unohdammekaan antaa hyvää palautetta työkavereille ja asiakkaille? Pienestäkin, kuten siitä kuinka asiakas saa elämänotteen irrottuakin maksettua laskunsa ajoissa. Siitä, että hän on tullut sovitulle tapaamisajalle ajoissa tai viimetinkaan, tullut kuitenkin ei aina niin ruusuisesta elämäntilanteestaan huolimatta. Mistä hyvän palautteen antaminen on silloin pois? Ei mistään.

Onko työhömme pesiytynyt ongelma- ja patologiakeskeinen auttaminen, pohdin tänään kouluttajana ääneen. Kiitoksena on niin asiakkaille kuin työkavereille silloin hiljainen hymistely. Kun sujuu hyvin, mitä siitä sen kummemmin sanomaan. Pahimmillaan joissain työpaikoissa se näkyy jo tervehtimisen tasolla. Mitä sitä toivottelemaan hyviä huomenia aamuisin. Tietävät kaikki silmänsä avattuaan sanomattakin, että aamusta on kyse. Ja samat naamat lampsivat joka päivä työpaikan ovesta sisään ja ulos, joten so what.

Tästä koulutuspäivästä jää minulle ja koulutettaville hyvä mieli. Voi kunpa tämän hetken voisi säilöä pulloon ja pitää tallessa. Avata huonoina päivinä korkin ja päästää fiiliksen karkaamaan valtoimenaan pullosta työpaikalle. Kunpa tämän kokemuksen kykenisi välittämään joka päivä asiakkailleen, huokasi varmasti moni koulutuspäivän päätteeksi.

Kiitos palautteesta kaikille, jotka osallistuitte tänään koulutukseen. Teettä tärkeää työtä, joten antakaa hyvän kiertää ja muistakaa puhua selän takana työkavereista ja asiakkaistanne hyvää. Kiitos myös jokaiselle aikuissosiaalityön asiakkaalle, joka kaikesta kokemastaan huolimatta päättää sitkeästi yrittää parhaansa. Muistathan kulkea pienin askelin, päivä kerrallaan ja jonain päivänä voit huomata sinulle tärkeiden asioiden olevan aiempaa paremmin.

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.

 

Mainio Jan Holmberg.
Kirjoittajana

Mainio – Jan Holmberg

Olen sairaanhoitaja, kouluttaja ja tietokirjailija. Bloggaan mainioista asioista, jotka eivät jätä kylmäksi.

Katso kaikki kirjoitukset