Välillä meinaa päästä itku, kun kohdalle sattuu hyvä asiakaspalvelutilanne. Se on kuin lottovoitto, koska kyseessä on katoava luonnonvara. Huippuasiakaspalvelu lähtee siitä, miten helposti löydän yrityksen sosiaalisesta mediasta ja miten näppärästi minut osataan vaikkapa ohjataan liikkeeseen. Aito ystävällisyys tuntuu mukavalta, mutta parasta on, että tulen asiakkaana positiivisella tavalla yllätetyksi.
Näin kävi tänään asioidessani Postissa. Minulla oli kiire junaan. Asiakaspalvelija auttoi minua ystävällisesti ja tehokkaasti paketin pakkaamisessa ja lähettämisessä. Hän lupasi hymyillen teipata paketin puolestani kiinni, jotta ehdin ajoissa junaan ja toivotti hyvää matkaa. Pieniä juttuja, mutta minulle merkityksellinen ja mieleenpainuva kokemus.
Ammattiylpeys, nopea ongelmanratkaisutaito ja pelisilmä ovat kultaakin kalliimpia asiakaspalvelun valtteja. Mikään ei tosin korvaa perusasioita, kuten hymyä, tervehtimistä ja hyviä tapoja. Se, että seisoin vaateliikkeen kassalla ja olen kuin ilmaa, työntekijöiden jutellessa ja naureskellessa keskenään sisäpiirivitseille, on kaukana asiakaspalvelusta. Silloin tekisi mieli huutaa ”asiakaspalvelijalle” lopeta leikkiminen ja keskity asiakkaaseen. Olen ihminen ja seison sinusta metrin päässä.