Mielipidekirjoituksella annettiin kuva, jossa helsinkiläisen päivystyksen henkilökunnasta ainoastaan hoitohenkilökunnan käytös olisi ollut epäsopivaa. Sairaanhoitajan työssä kuulee asiakkailta negatiivista palautetta myös eri aloille erikoistuneista lääkäreistä. Ammattialojen välinen nokittelu ja vastakkainasettelu on kuitenkin turhaa.
”Hoitajat” saivat moitteet.
Yhtään parannusehdotusta kirjoitus ei tarjonnut. Siinä viitattiin yksittäisiin tapahtumiin, jotka kaadettiin ”hoitajien” niskaan. Sairaalassa ei tosin työskentele yhtään työntekijää pelkästän hoitajan ammattinimikkeellä.
Kirjoituksessa tehtiin siis rajuja yleistyksiä ja niputettiin kaikki hoitotyön ammattilaiset samanlaisiksi. Toinen vaihtoehto on, että asialliset ja työnsä osaavat hoitotyöntekijät jätettiin syystä tai toisesta mainitsematta.
Tässä kirjoituksessa "hoitajat" olivat empatiakyvyttömiä ja epäinhimillisiä työntekijöitä, jotka eivät katso silmiin tai kättele. Toisenlaisiakin kokemuksia Helsingin alueen sairaaloiden asiakkailla onneksi hoitohenkilökunnasta - kuten perushoitajista, lähihoitajista ja sairaanhoitajista - on.
Mielipidekirjoituksen hyöty on kyseenlainen.
On selvä, ettei asiakkaan turvattomuuden ja arvottomuuden kokemuksia saa millään tavoin väheksyä. Epäammatillista käytöstä ei tule sallia yhdeltäkään terveysalan ammattilaiselta. Virhe on korjattava, jos sellainen todetaan tapahtuneeksi.
Yksi asia on kuitenkin aivan selvä. Muutosta ei tule moittimalla nimettömän sairaalan nimettömiä työntekijöitä sanomalehden mielipidepalstalla.
Seuraa ja kommentoi blogia tai lähetä sivun linkki kavereillesi.
Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.