Ajatus Yhdysvalloissa vietetystä äitienpäivästä virisi Suomessa itsenäistymisen jälkeen. Ajatuksen toi Suomeen kansanedustaja Vilho Reima ja päivä vakiintui vuonna 1927. Ajatuksena oli osoittaa huomiota erityisesti sotaleskiksi jääneille äideille.
Äitiä hemmotellaan edelleen äitienpäivänä, vain aika on muuttunut. Google Trends -hakupalvelun mukaan ensimmäiset googlettivat äitienpäivää tänä vuonna jo helmikuussa ja huhtikuussa hakumäärät räjähtivät. Äitienpäivä-hakusanan jälkeen Googlesta etsitään runoja, askartelu- ja leivontavinkkejä, kukkakauppoja ja lounas- ja brunssiravintoloita.
Äitienpäivä on siis kaupallistunut, mutta se ei ole menettänyt arvokasta merkitystään. Muun muassa vuodesta 1946 presidentti on jakanut ansioituneille äideille Valkoisen Ruusun ritarikunnan ansiomerkit. Se on ansiomerkki, jonka sanotaan jokaisen huolehtivan äidin ansainneen.