työskentelen sekä hoitotyön että viestinnän parissa. Viestintäammattilaisen työssä menestyksekäs strategia perustuu syväymmärrykseen asiakkaan tarpeista. Sama periaate pätee sairaanhoitajan työhöni. Onnistuneen hoitotyön varmistamiseksi on välttämätöntä, että ymmärrän potilaan tarpeet ja toiveet. Asiakaslähtöisyys on siis yhtä lailla avain ihmislähtöiseen hoitotyöhön.
Viestinnän työni rakentuu vahvojen ja joustavien vuorovaikutustaitojen varaan. Ne ovat tärkeät ja tutut eväät psykiatrisen sairaanhoitajan työstäni. Kyky kommunikoida selkeästi ja empaattisesti on välttämätöntä potilaiden ja heidän läheistensä kohtaamisessa. Onnistunut, personoitu ja oikea-aikainen vuorovaikutus luo aina luottamusta.
Sekä sairaanhoitajana että viestintäammattilaisena kohtaan välillä stressaavia tilanteita. Hoitajajana kohtaan kiirepäiviä ja akuuttihoitoa vaativia tilanteita. Viestintäammattilaisen työssäni stressipiikit nostavat päätään tiukkojen julkaisutaulujen tai kriisiviestinnän yhteydessä. Onneksi työni sairaanhoitajana on valmistanut minua hektiseen viestinnän työhön.