Yksi sairaanhoitajan työn päivittäisistä kysymyksistä on tasapainon löytyminen potilaan yksilöllisen hoidon ja terveydenhuollon tehokkuusvaatimusten välillä. Tämä tasapainoilun taito, tai joskus sen puute, muodostaa perustan keskustelulle, joka kietoutuu kysymykseen: Onko potilas vain osa erilaisia hoitoprosesseja ja hoitaja pelkkä vakanssinumero, jolloin inhimillisyys muuttuu terveydenhuollossa katoavaksi luonnonvaraksi?
Terveydenhuollon jatkuva tehostaminen on johtanut tilanteeseen, jossa potilaat saattavat kokea itsensä pelkiksi numeroiksi tai diagnoosikoodeiksi. Kun aikaa yhdelle potilaalle on rajallisesti, hoitajan täytyy tehdä valintoja: kuunnellaanko potilasta pitkään ja ajatuksella vai keskitytäänkö suoritusten tehokkaaseen läpivientiin? Tämä dilemma ei ole yksinkertainen, ja se pakottaa pohtimaan, mitä inhimillisyys hoitotyössä tänä päivänä tarkoittaa.
Usein hoitajat kokevat, että kiire, työntekijäpula ja suoriutumispaineet syövät työstä inhimillisyyden. Potilaat, jotka tarvitsevat lohdutusta tai haluavat keskustella, saattavat jäädä vähemmälle huomiolle, koska on kiire siirtyä seuraavaan työtehtävään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että hoitajat eivät välittäisi potilaista – pikemminkin se korostaa sitä, kuinka prosessijohtaminen voi pahimmillaan kadottaa tilan aidolta kohtaamiselta.