Mainio – Jan Holmberg

Keikkailijan painajainen: raportilta ampaistaan hommiin ja ohjeita satelee sivusta

Keikkasairaanhoitajana tarvitsen aina jonkinlaisen perehdytyksen. Siksi kiinnitän heti työvuoroon tullessani huomiota, miten se hoidetaan. Käytännöt ovat hoitoalan työpaikoilla kirjavia.

Kuva: Canva

Olen huomannut, kuinka useista tekijöistä perehdyttämisen taso riippuu. Vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa hoitajien asenne keikkalaisia kohtaan, kiireen määrä ja työilmapiiri. Nyrkkisääntö on, että hyvinvoivalla ja hyvin organisoidulla työpaikalla perehdytys on kunnossa.

Hyvän perehdytyksen olen saanut silloin, kun siihen on ollut aikaa ja perehdytys on nähty oleelliseksi työvuoron sujumisen näkökulmasta. Joskus taas raportilta ampaistaan suoraan taklaamaan ylipaikkatilannetta, ja ohjeita satelee sivusta, kun olen jo täydessä työn tohinassa.

Pitkä kokemukseni hoitotyöstä hämää joskus perehdyttäjää. Sen vuoksi jokunen perehdyttäjä on sanonut heti, ettei minua tarvitse varmaan perehdyttää. Siinä tapauksessa olen käynyt itse läpi osaston tilat ja ottanut perehdytyskansion käteeni. Sitten olen kysynyt potilaista ja työtavoista erityisesti huomioitavat asiat.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Pahinta on, kun uudessa keikkapaikassa perehdyttäjäni huokaa pitkään minut nähdessään. Sitten hän sanoo kyllästyneellä äänellä, etten varmaan osaa talon tapoja. Silloin tekisi mieli sanoa muutama valittu sana. Sen sijaan teen hampaat irvessä keikkatyövuoron loppuun, enkä enää toiste avaa työyksikön ovea.

Parhaat kokemukset ovat kollegiaalisista hoitajista. He osaavat asettua työkenkiini ja käyvät perehdytyksen läpi selkeästi, nopeasti ja riittävän perusteellisesti. He ovat työpaikkansa parhaita käyntikortteja, mitä tulee hoitajapulassa keikkasairaanhoitajien rekrytointiin.

Hauskinta on, kun työvuoroon astuessani tunnistan heti perehdyttäjäni. Olen perehdyttänyt tai ohjannut häntä aiemmin tai jo opiskeluaikana. Nyt roolit ovat kääntyneet, ja hyvä niin. Kukaan ei osaa kaikkea vieraassa työyksikössä, vaikka olisi toiminut vuosikausia muualla perehdyttäjänä ja opettajana.

Kaiken kokemani jälkeen minulla on keikkasairaanhoitajana muutama toive työyksiköille: Tehkää selkeät ja helppolukuiset perehdytysohjeet valmiiksi, joihin voi tarvittaessa tutustua itsenäisesti. Sopikaa keskenänne asiat, jotka jokainen käy eri mittaisissa ja vuorokohtaisissa perehdytyksissä läpi keikkalaisen kanssa.

Yhtenevän ja hyvin hoidetun perehdyttämisen tulisi tähdätä keikkalaisen, työtiimin ja potilaan etuun. Riittävä perehdytys vähentää turhaa sähläämistä, hoitovirheitä ja on osa hoitoalan kollegiaalisuutta. Toimintatavoista ja perehdytysmateriaaleista sovittaessa työnantajan kannattaa muistaa, että perehdytys on jokaisen työntekijän lakisääteinen oikeus.

Kannattaa pitää mielessä, miten jokainen meistä on tullut ensimmäistä kertaa työvuoroon. Hyvin informoidulla hoitajalla on mahdollisuus tehdä työnsä laadukkaasti ja välttää hoitovirheet. Itselleni prehdytys antaa eväät toimia mahdollisimman saumattomassa yhteistyössä kanssasi ja potilaidemme parhaaksi.

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.

Mainio Jan Holmberg.
Kirjoittajana

Mainio – Jan Holmberg

Olen sairaanhoitaja, kouluttaja ja tietokirjailija. Bloggaan mainioista asioista, jotka eivät jätä kylmäksi.

Katso kaikki kirjoitukset