Miten suhtautua asiakkaan haluun halata?

Työpaikkani asiakkaat ovat innokkaita halaamaan ja koskettamaan hoitajia. Miten siihen pitäisi suhtautua?

Kuvateksti
Joissakin tilanteissa, esimerkiksi pitkissä potilassuhteissa, kosketuksella tai halaamisella voi olla asiakkaalle suuri merkitys.
Kuva: iStock

Kysymykseen vastaa työelämäasiantuntija Tiina Cederberg.

Hoitotyö on ihmisten kohtaamista. Kunnioittava kohtaaminen vaatii tietoista läsnäoloa ja toisen kuuntelemista sekä hienotunteisuutta, arvostusta, avoimuutta, eettisyyttä ja pyrkimystä yhteiseen hyvään kaikessa vuorovaikutuksessa.

Mainos alkaa
Turvan mainos.
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Turvan mainos.
Mainos päättyy

Hoitotyössä tulee eteen haastavia ja monimutkaisia tilanteita, eikä niihin kaikkiin voi antaa yksiselitteistä vastausta. Kosketus ja halaaminen ovat keinoja, miten ihmistä voi kohdata. 

Olemme erilaisia, ja toisille esimerkiksi halaaminen on luontevampaa kuin toisille.

Hoitajan on hyvä tuntea itsensä, tunnistaa toimintaansa ohjaavat arvot, periaatteet ja päämäärät sekä tiedostaa henkilökohtaiset ja ammatilliset rajansa. Jos koet, että asiakkaan kosketus ja halaaminen ylittävät omat ammatilliset rajasi, voit sanoa tästä asiakkaalle. 

Joissakin tilanteissa, esimerkiksi pitkissä potilassuhteissa, kosketuksella tai halaamisella voi olla asiakkaalle suuri merkitys.